Det har gått fem år sedan Cupra blev ett självständigt märke. Precis som i fallet med Polestar tar det sin tid innan man får fram bilmodeller som skiljer sig rejält från moderföretagets. Cupra Formentor har varit en sådan modell.
– Formentor har varit viktig för att öka vår marknadsandel till 1,6 procent. Vi siktar på 3 procent i Europa, berättar Cupra och Seats vd Wayne Griffiths.
För att nå dit behöver Cupra utveckla fler sportiga bilmodeller och satsa stora summor på marknadsföring av olika slag.
– Vi investerar miljarder för att bygga upp Cupra-märket. Ett nytt märke för en ny generation bilköpare.
Cupra har bland annat valt att satsa på att tävla inom eldriven motorsport, som Formel E som körs i olika delar av världen och STCC som körs i Sverige. Padel är en annan sport som Cupra sponsrar.

– Vi är där vi ville komma med märket, säger Wayne Griffiths och berättar stolt att undersökningar visar att köparna av Cupra Formentor är 45 år, vilket är betydligt yngre än för konkurrerande märkens motsvarande modeller. Särskilt VZ5-versionen med 390 hästkrafter ska ha varit en succé.
För att nå ännu längre ner i åldrarna kommer en mindre elbil än Cupra Born. Seat har ansvaret att utveckla en elektrisk småbil åt VAG-koncernen, bland annat Volkswagen. Det ska bli fyra olika modeller till tre VAG-märken, varav ett blir Cupra.
Tanken är inte att konkurrera med andra VAG-märken utan med andra nya elbilsmärken som Lucid, Rivian, Lynk & Co, Nio och Polestar.
Sportig körkänsla och hög prestanda är en viktig del i Cupras DNA och därför överväger de att hoppa över den uppdaterade plattformen MEB+ och i stället gå direkt till den moderna plattformen SSP.
– Med Tavascan visar vi att vi kan ta MEB-plattformen. Diskussioner pågår nu om att hoppa över MEB+ och gå direkt till SSP-plattformen, avslöjar Wayne Griffiths.

Cupra vill bli ett globalt bilmärke och det innebär bland annat etablering i Kina, där Cupra Tavascan kommer att tillverkas. Just nu pågår en studie för att se Cupra hur ska etablera sig i i USA och Kanada
– För att lyckas i Nordamerika behöver vi vara ett attraktivt märke, ha ett lönsamt upplägg och en större bilmodell. Vi kan behöva tillverka i USA för att nå lönsamhet.