Hoppa till innehåll

Därför förbjuds inte mobilen i trafiken

Sverige är ett av de sista länderna i Europa som tillåter mobilprat vid bilkörning trots att forskning pekar ut mobilanvändande i trafiken som livsfarligt. Istället tycker politikerna att automatiserade bilar, ögonskannnning och mobilstörningteknik är bättre.

Därför förbjuds inte mobilen i trafiken
Aja baja, här släpper föraren ratten för att växla medan han håller mobilen i den andra. Trafikfarligt så det stänker om det!

Statliga VTI, väg- och transportforskningsinstitutet, är ansvariga för att bedriva forskning och utveckling kring infrastruktur, trafik och transporter. Det är med andra ord de som talar om för regeringen hur de ska besluta i allvarliga trafik- och transportfrågor, samt frågan om ett eventuellt mobilförbud. Därför kan det tyckas märkligt att tidningen PC för Alla nu har fått fram uppgifter som visar att VTI tycker det är bättre att alla bilar utrustas med ögonskanningsystem och att trafikfarliga platser byggs ut med datatrafiksblockerare istället för att förbjuda mobilanvändning under färd.

Redan 2008 föreslog dåvarande Vägverket (numera Transportstyrelsen) att staten skulle förbjuda mobilsamtal under färd för att harmonisera med utländsk lagstiftning. 2009 kom en undersökning från Sifo som visade att hela fyra av fem personer i åldern 18−29 år pratar i mobiltelefon under färd.

Ständigt kommer det ny forskning om att vad vi gör bakom ratten är farligt. Allt som oftast handlar det om allt annat än att köra bil och enligt en engelsk studie är det farligare att äta bakom ratten än att köra rattfull eller sms:a. Men det finns även forskare som gillar mobilen och vill göra den till en förlängning av instrumentpanelen och så klart finns det även studier som visar att ett förbud skulle vara meningslöst eftersom det inte kommer efterlevas.

Därför förbjuds inte mobilen i trafiken
En Sifo-undersökning från 2009 visade att mobilanvändning är vanligast bland förare i åldrarna 18-49 år.

VTI:s problem, enligt PC för Alla, är att ett förbud mot använding av mobiltelefon under färd inte skulle ha någon effekt eftersom folk skulle strunta i förbudet. Istället föreslår organisationen alltså att alla bilar i Sverige utrustas med system som ska kunna övervaka förarens ögönrörelser för att kontrollera uppmärksamheten, att bilar helautomatiseras för att föraren inte ska kunna lägga sig i, samt att installera avancerad störningsutrustning för mobil- och datatrafik vid skolor och andra platser som är speciellt utsatta. 

Statistik från Lunds Universitet uppskattar att 22 procent av de 3.000−4.000 trafikolyckor som sker årligen kan härledas till mobilanvändande, enligt PC för Alla. Motormännens Riksförbund hävdar att mellan fem och tio procent av dödsolyckorna i trafiken är mobilrelaterade.

Att förbjuda mobilanvändande som sms, Facebook och liknande har en poäng eftersom det involverar att bruka telefonen fysiskt. Att däremot förbjuda allt telefonanvändande, inklusive mobilprat i handsfree verkar dock litet överdrivet. Ska det då även vara förbjudet för passagerare att tilltala föraren under färd?

Anledningarna till att VTI inte förespråkar ett förbud utan hellre ser en robotisering av trafiken är enligt PC för Alla två: ett förbud skulle inte hjälpa eftersom folk struntar i lagen och att efter en initial nedgång i brukandet återgår användandet till tidigare nivåer. Dessutom hävdar VTI att ett förbud skulle bli svårkontrollerat för ordningsmakten. Att så skulle vara fallet håller dock inte poliskommisarie Bengt Svensson, som arbetar med trafiksäkerhetsfrågor, med om. Till PC för Alla säger han att man inom polisen redan gör liknande kontroller, exempelvis bilbälten. 

Motormännens Riksförbund har, enligt PC för Alla, under två års tid bearbetat regeringen utan resultat för att få till stånd ett mobilförbud. Innan 2012 är slut har regeringen lovat att presentera ett förlag om hur situationen med mobiltelefoner i trafiken ska lösas. De förbudsnegativa rapporterna från VTI väger tungt. Till PC för Alla säger Jon Stenbeck på Motormännens Riksförbund att det räcker om man bara kan rädda ett antal liv i trafiken. 

Källa: PC för Alla

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.