Att ladda elbilen hemma har länge varit ett av de billigare sätten att köra bil. Men det är på väg att förändras.
När svenska elnätsbolag stegvis inför effektbaserade nättariffer kan en enda feltajmad laddning bli oväntat dyr.
Den nya modellen innebär att hushåll inte bara betalar för hur mycket el som används, utan också för den högsta effekttoppen under månaden. Kort sagt hur mycket el som används samtidigt.
Det gör elbilsladdning till en nyckelfråga för många svenska hushåll.
Missa inte: Laddning vid fel tid kan ge straffavgifter
När allt drar samtidigt
Problemet uppstår när flera energikrävande apparater används samtidigt. Elbil, värmepump, ugn och torktumlare kan snabbt skapa en effekttopp som driver upp nätavgiften.
Easee menar att många hushåll riskerar högre kostnader utan att förstå varför.
– Effektavgiften innebär ett nytt sätt att tänka kring sin elanvändning, säger Emil Hjemli Borgersen, försäljningsdirektör för Norden på Easee.
Läs även: Ny lag ska underlätta laddning hemma
Smart teknik ska jämna ut topparna
Lösningen är smarta elbilsladdare med avancerad fasbalansering. Tekniken fördelar laddningen mellan husets olika el-faser och anpassar effekten i realtid efter den övriga förbrukningen i hemmet.
I praktiken betyder det att laddaren kan välja den fas där det finns mest ledig kapacitet, istället för att belasta samma fas som andra apparater. Resultatet blir ett jämnare effektuttag och lägre risk för dyra toppar.
Till skillnad från enklare laddare som bara sänker effekten generellt, ska detta system arbeta dynamiskt och automatiskt.
Läs också: Så laddar svenskarna sina elbilar – och myterna som inte stämmer
Kräver inget av användaren
Allt sker i bakgrunden. Användaren behöver inte planera eller manuellt styra laddningen. Systemet justerar kontinuerligt efter hushållets belastning och gör det möjligt att ladda även när mycket annat är igång.