Hoppa till innehåll
Recharge

El-enduroteam utmanar fossildrift i världens största endurotävling

Svenska enduroteamet Swecon I Stark Future ger sig på endurotävlingen Gotland Grand National i slutet på oktober – med eldrivna enduromotorcyklar.

John Sempill

Här möter teamet ett startfält bestående av enduromotorcyklar med förbränningsmotorer. 

– Vi kliver in på okänt territorium med den här tävlingen, och det är det som gör det så spännande, säger Anton Wass, vd och grundare av Stark Future, som även själv kör en Stark Varg-enduro i motionsklassen.

Motorcykelmodellen är den eldrivna Stark Varg: helelektisk med en effekt på 80 hk, 938 Nm i vridmoment och en vikt av 118 kg. 

Förarna som utgör det nya teamet Swecon I Stark Future är sexfaldige världsmästaren i SuperEnduro Taddy Blazusiak, Hard Enduro-föraren Eddie Karlsson samt debuterande stunt- och motocrossföraren Anna Palander.

Deltagandet i Gotland Grand National blir premiär för Stark Varg i endurosammanhang i Sverige. 

– Våra förare är här för att njuta av utmaningen, för att lära sig och för att stötta ett av de mest älskade motorcykelevenemangen i Sverige. Det handlar inte om perfektion; det handlar om passion och uthållighet, och vi längtar efter att se hur vårt team och våra cyklar presterar, avrundar Anton Wass.

Hur tror du det kommer gå för det eldrivna Swecon I Stark Future-teamet? Lägg gärna en kommenter nedan.

Läs även:

Audi vinner Dakarrallyt med eldrift

Premiärseger i Rally-SM – med syntetiskt bränsle

auto motor & sport och Recharges chefredaktör skriver om bilar, bransch och bilindustri. Som tioåring hade han två drömbilar: Jaguar XJ220 och Ford Mondeo. En av dem hade han som övningskörningsbil. Är annars utbildad trummis och tidigare redaktör för bland annat Den Moderna Hantverkaren, Den Moderna Verkstaden och Musikermagasinet. Lyssnar helst på Toto.

Email: john.sempill@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.