Hoppa till innehåll
Recharge

Elbilen som saknats: Jeep Recon – prisvärd terrängbil

Jeep Recon är något så ovanligt som en fullt terränggående elbil som inte kostar skjortan. Den mest udda funktionen är att dörrarna enkelt kan hakas av.

Även om Mercedes-Benz lovar en mindre eldriven modell i G-klassen kommer den knappast få något av epiteten prisvärd eller billig.

Det är helt enkelt ont om elbilar för vanligt folk som önskar mer framkomlighet än vad en vanlig familjesuv kan erbjuda.

Jeep Recon kan ses som den elektriska motsvarigheten till Jeep Wrangler, som inte längre tillverkas för Europamarknaden.

Jeep Recon förarmiljö
Trots den råa och tuffa yttre looken är det full bekvämlighet bakom ratten med bland annat en infotainmentskärm på 14,5 tum. Foto: Stellantis / Jeep

Låsbar diff och mycket vrid

Recon är en helt nykonstruerad elbil som bygger på Stellantis-plattformen STLA Large som visserligen är konstruerad för olika typer av drivlinor, men som bara används för elbilar.

Till en början kommer Jeep Recon med ett rejält batteri på 100 kWh. Givetvis har Recon fyrhjulsdrift. De två elmotorerna ger tillsammans 650 hästkrafter i systemeffekt och 840 Nm i vridmoment. Det gör att sprinten 0–100 km/h bara tar 3,6 sekunder.

Det är dock inte vid rödljusen som Recon visar sin verkliga styrka. Det är i stället framkomligheten tack vare elektronisk låsbar bakdifferential, vilket innebär att det hjul som har grepp kan leverera all motorkraft.

Jeep Recon kör genom vattendrag
Jeep Recon bjuder på rejäl markfrigång. Foto: Stellantis / Jeep

Kommer till Sverige Q1 2027

Jeep Recon kommer först att börja säljas i USA och börjar levereras i Sverige under första kvartalet 2027. Stellantis räknar med att börja ta beställningar under det fjärde kvartalet 2026.

Det kommer att vara vissa skillnader mellan USA- och Europa-versionerna. Till exempel blir det inga öglor fram på Europabilarna då det försämrar fotgängarskyddet. Utrustningspaketen kan också skilja.

Jeep Recon på grusväg
Här snackar vi taklucka! Foto: Stellantis / Jeep

Elektrisk lågväxel

I USA kommer Recon att säljas i en Moab-version med med 33-tums terrängdäck, 9,1 tum markfrigång och ett slututväxlingsförhållande på 15:1 på den bakre elmotorn. Det motsvarar en lågväxellåda som levererar högt vridmoment vid låga hastigheter, vilket underlättar vid långsam körning i svår terräng.

En annan specialfunktion är ”Selec-Speed ​​Control” som kan liknas vid en farthållare för terrängkörning. Den gör att farten är jämn oavsett om det går nedförs eller är en brant uppförsbacke.

Ännu mer udda är möjligheten att enkelt haka av dörrarna. En kul grej när man ska köra med kompisarna till stranden.

Jeep Recon snett bakifrån
Avtagbara dörrar är kanske inte ett måste, men riktigt coolt. Foto: Stellantis / Jeep

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Stellantis / Jeep

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.