Europeiska rådet och Europaparlamentet har nått en preliminär överenskommelse kring de kommande Euro 7-reglerna. Det blir ingen sänkning av de tillåtna avgasutsläppen för personbilar och lätta lastbilar jämfört med Euro 6 (60 mg/km för bensin och 80 mg/km diesel), men gränsvärdet för hur små partiklar som ska mätas ändras från 23 nm till 10 nm.
Det tillkommer också gränser för hur mycket partiklar som bromsarna får släppa ifrån sig. Gränsen är satt till 3 mg per kilometer för elbilar och 7 mg/km för övriga fordon.
Kravet på räckviddssiffror för elbilar i kyla har strukits i överenskommelsen trots att det är väl känt att räckvidden minskar något för vissa bilar och upp till cirka 35 procent för de sämsta.
Krav på batteriets hållbarhet
Det införs dock ett krav på hur väl ett högvoltsbatteri till en elbil måste hålla över tid – minst 80 procent efter fem år eller 10 000 mil. Efter åtta år eller 16 000 mil måste minst 72 procent av den ursprungliga kapaciteten finnas kvar.
Kraven är något strängare än den garantin som många bilmärken ger på sina elbilsbatterier idag.
Det finns också ett allmänt hållbarhetskrav för alla personbilar på tio år eller 20 000 mil.