Internationella bilsportförbundet FIA har beslutat om flera justeringar i de tekniska reglerna inför Formel 1-säsongen 2026 vid sitt senaste möte med World Motor Sport Council.
Mest uppmärksamhet väcker en ny mekanism som ska hjälpa motortillverkare som hamnar på efterkälken i utvecklingen.
Den nya regeln, kallad ADUO (Additional Development and Upgrade Opportunities), gör det möjligt för tillverkare som ligger märkbart efter konkurrenterna att få extra utvecklingsmöjligheter.
Efter sjätte, tolfte och artonde tävlingen kommer FIA att utvärdera motorns prestanda mellan samtliga tillverkare. Om en tillverkare anses ha halkat efter kan de få:
- Rätt att uppdatera den homologerade motorn
- Extra budgetutrymme utanför kostnadstaket
- Fler timmar på testbänken
FIA:s president Mohammed Ben Sulayem beskriver regelförändringen som ett sätt att ”säkerställa rättvisa och fortsatt tillväxt för sporten”.
Läs också: F1: Så blir nya reglerna 2026
Sportens framtid
Samtidigt fortsätter förhandlingarna om det nya Concorde-avtalet – det styrande dokument som reglerar samarbetet mellan FIA, F1-organisationen och teamen.
Stefano Domenicali, vd för F1:s kommersiella rättigheter, lyfter fram samarbetet som ett bevis på en stark framtid:
– Vi har gjort stora framsteg för att säkra en sund styrning och långsiktig hållbarhet för mästerskapet, säger han.

Förändringarna ses som en del av FIA:s ambition att minska klyftorna mellan motortillverkarna inför den stora regeländringen 2026, där bland annat Red Bull Powertrains tillsammans med Ford och Audi gör debut som fullvärdiga tillverkare.
Utöver ADUO har FIA även justerat detaljer i reglerna kring säkerhetscellen, fjädring, aerodynamiska komponenter och regler för drivlinans kostnader.
Förändringarna är en del av det löpande samarbetet mellan FIA, FOM och motortillverkarna med att finslipa 2026 års reglemente.
Det nya regelverket ska bland annat främja hållbar teknik, bättre energieffektivitet och fortsatt elektrifiering – samtidigt som sporten behåller sin prestandaprofil.
FIA:s officiella pressmeddelande finns i sin helhet på fia.com.
Läs också: F1-teknik: Tillbaka till V10:an – är drömmen spräckt?