Hoppa till innehåll
Recharge

Första svenska segern i Formel E: ”Inget gick fel”

Felix Rosenqvist tog sin första seger i Formel E under lördagen. Loppet kördes på nedlagda flygplatsen Tempelhof i Berlin. Det här är första gången en svensk förare tar hem en deltävling i Formel E. ”Jag fick en perfekt bil från teamet, så jag kände mig inte alls trött efter loppet. Inget gick fel och jag kunde njuta […]

Felix Rosenqvist tog sin första seger i Formel E under lördagen. Loppet kördes på nedlagda flygplatsen Tempelhof i Berlin. Det här är första gången en svensk förare tar hem en deltävling i Formel E.

”Jag fick en perfekt bil från teamet, så jag kände mig inte alls trött efter loppet. Inget gick fel och jag kunde njuta av hela loppet”, säger Felix Rosenqvist till Dagens Nyheter, som kallar detta ”karriärens största seger hittills” och noterar att de två förarna bakom honom, Lucas Di Grassi och Nick Heidfeld, har kört hundratals lopp i Formel 1.

”Det här är en väldigt stor seger för mig, och för hela teamet. Jag är otroligt glad och stolt över att vi lyckades med detta, och det bevisar att känslan jag haft den senaste tiden – att vi har den här kapaciteten – var korrekt”, säger Felix Rosenqvist i ett pressmeddelande.

Första svenska segern i Formel E: ”Inget gick fel”

På söndagen, under andra racet, var Felix Rosenqvist nära att ta en andra seger, men efter en fadäs i depån med teamkollegan Nick Heidfeld blev Felix Rosenqvist straffad med tio sekunder och en andra seger var utom räckhåll.

”Det är svårt att vara glad just nu, även om det säkert kommer om några timmar. För stunden är jag mest besviken. Vi vann det här racet ute på banan, men förlorade det hos domarna. Jag vet faktiskt inte exakt vad som hände i depåstoppet, men jag tycker att det var ett väldigt hårt straff och ärligt talat har jag svårt att se vad jag kunde ha gjort annorlunda. Det var en stökig situation och ett missförstånd, inte mer än så. Nu är det trots allt som det är, och det är bara att gilla läget”, säger Felix Rosenqvist.

Elbilsracing har blivit en riktig publiksport i och med Formel E, som körs på stadsbanor och ska locka en annan publik än Formel 1. De två följande tävlingarna i Formel E körs i New York och Montreal.

Samarbete med Ford

Därför bör du serva bilen – innan semesterresan

Fords tekniker ser samma mönster år efter år: slitna bromsar, dåliga batterier eller AC-system som inte orkar leverera i värmen. Ett välplanerat verkstadsbesök kan vara skillnaden mellan drömresa och mardrömsscenario.

Recharge

Christian Horner i Formel E-depån: ”Här för att lära mig mer”

Vad händer härnäst för Christian Horner? Efter avslutad ”gardening leave” utforskar han Formel E i Monaco. ”Det är nästa steg”, säger han.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.

Recharge

Webber hyllar nya Formel E-bilarna: ”Bästa versionen”

”Väldigt snabba och mycket effekt”, menar Mark Webber och hyllar Formel E Gen4-bilarna. Över 800 hk och 0-100 på 1,8 sekunder.

F2: Svensken tar årets första pallplats efter dramatisk fajt

Efter helgens Formel 2-drabbning i Miami lyckades svenske Dino Beganovic knipa sin första pallplats för året. Inför Kanada är han ändå försiktig: ”Något vi måste kolla närmare på”.

Recharge

Nissan: Därför är Formel E avgörande för framtiden

Flera tillverkare har lämnat Formel E genom åren. Nissan har valt motsatt väg. För dem handlar mästerskapet inte bara om racing, utan om elektrifiering, teknik och långsiktighet

Recharge

Uppror i Formel E – förarna kräver förändring från FIA

Samtliga ordinarie Formel E-förare uppges ha gått samman i ett sällsynt utspel mot FIA. Nu kräver de förändring efter växande missnöje med hur mästerskapet leds.