Hoppa till innehåll

Ny strategi: 20 bilmodeller på gång från Ferrari

Ferrari lägger in en högre växel i utvecklingsarbetet och lanserar 20 nya modeller de kommande åren.

Antalet nya Ferrari-modeller som lanserats har accelererat de senaste åren, och ännu fler skall komma. Mellan 2026 och 2030 kommer i genomsnitt fyra nya modeller att debutera årligen.

Det är mycket från ett märke som bara sålde 13 752 bilar 2024, det bästa året någonsin.

Fler exklusiva modeller är nyckeln till tillväxt

Att nå 20 nya modeller till 2030 är ett ambitiöst mål, men Ferraris vd antyder att de satsar på fler exklusiva modeller i mycket begränsad upplaga.

– Bättre att ha fler modeller med begränsad volym än ett fåtal modeller med högre volym, berättade han nyligen till finansanalytiker, rapporterar Motor1.

Han menar att det enda sättet att öka volymen utan att urvattna varumärkets prestige är att släppa fler specialmodeller, som till exempel den högt åtråvärda Icona-modellen som Ferrari Daytona SP3.

Att göra exklusiva modeller med V12:an från 12Cilindri och en manuell växellåda vore ett sätt att få befintliga kunder att lätta på plånboken igen.

Räd Ferrari Daytona SP3 vid racingbana.
Ferrari Daytona SP3 ingår i den åtråvärda Icona-serien. Den här typen av modeller är framtidens melodi för Ferrari. Foto: Ferrari

Fortsatt satsning på basmodeller

Men Ferrari fortsätter även att satsa starkt på sina volymprodukter. Nästa år kommer elbilen Elettrica att lanseras och en laddhybridversion av suven Purosangue är också under utveckling.

Vi kan även vänta oss öppna versioner av exempelvis Amalfi.

Av informationen till finansanalytikerna framgår att Ferrari har omkring 90 000 ”aktiva kunder”. Med det menas kunder som köpt en bil inom de senaste fem åren. De kunderna är ”varma i kläderna” och mest troliga att köpa en ny Ferrari.

Antalet aktiva kunder har ökat med 20 procent på tre år – ett tydligt tecken på att affärerna går bra.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Ferrari

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.