
Nyligen öppnades dammluckorna i Maranello och vi slipper leka gissningslekar längre. Efter massor av spionbilder och Ferraris egna ”teasers” i form av videofilmer kan vi nu äntligen ta del av alla fakta och detaljer kring nya ”F12berlinetta”. Ett oväntat namn ingen gissat på, de flesta trodde att 599:an efterträdare skulle få heta F620 eller F620 GT.
Vi fyller på med mer fakta allt eftersom men ni som vill kan redan nu ladda hem Ferraris pressrelease för ”F12berlinetta” som pdf-dokument (klicka på länken).

Den 6,3 liter stora V12:an är baserad på samma motor som vi hittar i Ferrari FF, med 65 grader mellan cylinderraderna. Men i F12berlinetta är toppeffekten höjd med 80 hk och det bjuds en aningens mer vridmoment, 690 Nm. Mest imponerande är att Ferrari lyckas få motorn att ge 80 procent av detta maxvrid redan vid 2.500 rpm. Varvtalsstoppet slår i vid 8.700 rpm.
Torrvikten (minus vätskor) anges till 1.525 kilo och vi får avvakta lite tills vi får en siffra som mera liknar det vi kallar tjänstevikt. Men Ferrari anger i alla fall vikt/effektförhållandet till 2,1 kilo per hästkraft, vilket enbart det är en siffra som får en att snarare tänkt på sportmotorcyklar än bilar. Varvtiden runt Ferraris egen testbana i Fiorano är 1:23, vilket är snabbare än någon annan gatbil som Ferrari byggt.
Bränsleförbrukningen är kanske relativt oviktig för målgruppen och längden på de genomsnittliga körsträckorna, men ändå intressant. Här påstår Ferrari att man förbättrat F12berlinetta väsentligt mot föregångaren 599 GTB och enligt EU-cykeln behövs det inte mer än 15 l/100 km – vilket är mycket bra med tanke på motorvolym och effektuttag. CO2-utsläppet är 350 g/km, ingen miljöbil alltså men ändå imponerande och en reducering med cirka 30 procent jämfört med föregångaren.
Som en orsak till förbättringarna kan vi notera att luftmotståndet förbättrats samtidigt som ”downforce” ökat kraftigt. Vid 200 km/h har den nya aerodynamiken skapat ett nedåttryck på 123 kilo, vilket är 76 procent bättre jämfört med föregångaren. Motorhuven bidrar aktivt till att leda luften mot sidorna på bilen och bromsarna får bara kylluft när de verkligen behöver den.


Till det yttre är nya F12berlinetta en lite nättare bil än sin föregångare 599 GTB. Längden på F12berlinetta anges till 4.618 millimeter (- 47 mm), bredden är 1.942 (- 20 mm) och höjden är 1.273 millimeter (- 63 mm). Även hjulbasen är något mindre på F12berlinetta men Ferrari ange inget mått.
Viktfördelningen anser Ferrari som varande ”idealisk” med fördelningen 46/54, fram/bak (vilket i och för sig inte är så långt från 599 som har 47/53).
Något pris för Ferrari F12berlinetta har vi inte ännu men flera bedömare gissar på en nivå kring 250.000-300.000 euro (Lamborghini Aventador kostar kring 255.000 euro, plus skatt).
Samtidigt som vi dreglar över bilder och faktauppgifter ska vi ha i åtanke att detta bara är början på årets nyheter från Ferrari. Någon gång under hösten kan vi förvänta oss en andlig efterträdare till supersportbilen Enzo, sannolikt med en ännu mera vässad V12-motor i samma familj som F12berlinetta och FF.


