I fredags premiärvisade Ferrari ersättaren till 612 Scaglietti, med namnet ”FF”, Ferrari Four. Vad sägs om 6,3-liters V12, 660 hk, dubbelkopplingslåda och en idé som man snott från Saab?
Spionbilder från Norrland och gott om rykten från Italien innebar en hel del gissande tidigare men nu vet vi hur den nya Ferrarimodellen FF ser ut. Först trodde vi att det skulle bli en privat visning utan offentlighet, men tre bilder bjuder i alla fall Ferrari på. Klicka förresten på bilden ovan så kommer ni till Ferraris film om utvecklingen av nya FF – bland annat i Arvidsjaur.
På filmen ovan från vintertesterna ser det närmast ut som om FF har en kombibakdel. Så är det inte riktigt, men väl en halvkombilucka bak som många läsare tycker sig känna igen från den tio år gamla BMW Z3 Coupe. Bagageutrymmet gynnas i alla fall och har plats för 450 liter samt hela 800 liter om baksätet inte används.
En profil som kanske kräver en del tillvänjning, eller? Men de flesta skulle nog kunna erkänna att Ferrari lyckats bättre än Porsche gjort med Panamera. Men skönheten ligger som bekant hos betraktaren. KLICKA FÖR STÖRRE
Med en utsträckt taklinje och halvkombilucka får baksätespassagerarna bättre takhöjd och bagageutrymmet blir lätt åtkomligt. Det ser ut som om Saabs gamla paradgren med halvkombi blir riktigt populär, tur att nästa generation 9-3 också får halvkombilucka. Men så har också nya chefsdesignern Jason Castriota jobbat i fler år hos Pininfarina.
Här är den nu, nya Ferrari FF, där bokstäverna ska uttydas som både fyra personer och fyrhjulsdrift. V12:an ger 660 hk vid 8.000 rpm och 683 Nm vid 6.000 rpm. FF är ingen liten bil och mäter in på 4.907 mm i längd, 1.953 mm i bredd. Fast höjden är måttlig: endast 1.379 mm. Med 2,7 kg per hästkraft blir säkert upplevelsen häftig. KLICKA FÖR STÖRRE
Namnet "FF" kommer från "Ferrari Four", och då ska man både läsa in fyra personer och fyrhjulsdrift i det begreppet. Ferrari FF får en 660 hk stark, 6,3 liter stor V12-motor kopplad till en sjustegad dubbelkopplingslåda med fyrhjulsdrift. 0-100 km/h ska gå på 3,7 sekunder och toppfarten anges till 335 km/h. Bränsletörsten – om någon bryr sig – är 15,4 l/100 km och CO2-utsläppet 360 g/km. Koldioxidutsläppet är rejält lägre än hos föregångaren som släpper ut 470 g/km. Besparingarna uppnås bland annat med start/stopp-teknik.
Fyrhjulsdriften kallar Ferrari för 4RM, som är en förkortning av "Route Motrici". Systemet är unikt för Ferrari och framför allt väldigt lätt, jämfört med andra motsvarande system cirka 50 procent lättare. Trots drygt 20 procent mer effekt än i 612:an och vikttillägget för fyrhjulsdrift och dubbelkopplingslåda hävdar Ferrari att nya FF väger in på 1.795 kilo, vilket i så fall är 50 kilo mindre än hos 612:an.
Bagageutrymmet ska rymma hela 800 liter när man fäller ner baksätet. Riktigt praktiskt, och dessutom fyrhjulsdrift – för första gången i en Ferrari. KLICKA FÖR STÖRRE
Någon typ av bränslebesparande hybridteknik vore väl klädsamt i dessa tider, ungefär som på konceptbilen 599 GTB HY-KERS (se mer på denna länk), men det nämns inget om denna teknik i Ferraris pressmeddelande. Men det är ju något som kan tillkomma längre fram i livscykeln.
För de som vill läsa Ferraris kortfattade pressmeddelande om nya ”FF” går det utmärkt genom att klicka här och få hem en pdf-fil på skrivbordet.