Uppdelningen av Fiat Group genomfördes vid årsskiftet och sista bokslutet visar vinst på 600 miljoner euro. Koncernchefen Sergio Marchionne sa än en gång att varken Ferrari eller Alfa Romeo är till salu. Och snart börjar man bygga en Alfa-suv.
Fiat är från årsskiftet uppdelat i två företag, ett för bilindustrin och ett för ”övrig” verksamhet. Bilindustrin (Fiat, Alfa, Abarth, Lancia, Ferrari, Maserati, Magneti Marelli, Teksid, Comau och Fiat Powertrain Technology, FPT) ges namnet ”Fiat S.p.A. Automobiles”. Övrig verksamhet läggs över i nybildade ”Fiat Industrial S.p.A”.
Det avtal som de hårdnackade fackföreningarna så småningom accepterade innebär att Fiat och Chrysler gemensamt satsar på att modernisera Mirafiori-fabriken i Turin. Med början redan nästa år, 2012, ska man ha kapacitet för att bygga upp till 280.000 suvmodeller per år i Turin. Investeringen i fabriken omfattar 1,3 miljarder euro och det är välkommet i en av Europas äldsta bilfabriker, verksamheten startade redan 1939.
Suvmodellen blir den första i sitt slag för Alfa Romeo och med tanke på den korta startsträckan undrar vi om man kanske lutar sig mot konceptmodellen Kamal, som visades redan 2003, eller i all tysthet redan utvecklat något helt nytt. För Chryslers del är det en ersättare till Compass/Patriot som ska byggas i Mirafiori-fabriken.
Som vi tidigare redovisat (se artikel här) ska Fiat Group delas upp där bilindustrin ("Fiat S.p.A. Automobiles") särskiljs från resten av den bitvis rätt spretiga verksamheten ("Fiat Industrial S.p.A"). Bokslutet för 2010 blir därför det sista gemensamma och nettovinsten rätt hygglig, 600 miljoner euro (cirka 5,6 miljarder kronor). Resultatet ansågs ändå bra med tanke på den vikande bilförsäljningen i Europa under 2010 (-15 procent för Fiat), när skrotrabatterna försvann. Det uppvägdes dock av att lastbilsförsäljningen åter ökade.
Kamal var en konceptstudie som skapades hos egna designföretaget Centro Stile i Arese. Bilen var 4,35 meter på längden, 1,86 meter på bredden och 1,62 meter på höjden. Motorn var en 3,2-liters V6-motor med 250 hk. Blir det något sånt här man bygger i Turin, eller något helt nytt? KLICKA FÖR STÖRRE
Fiat ska gradvis utöka sitt ägande i Chrysler och förhoppningen är att man når en position som majoritetsägare innan företaget åter blir börsnoterat. För att finansiera detta behövs förstås pengar och det har skvallrats om att Fiat kanske ska sälja av delar av Ferrari, som man äger till 85 procent. Detta är dock inte aktuellt, enligt Sergio Marchionne, som sa att man inte säljer ut sina tillgångar men ändå "måste vara öppen för alla idéer." Inte heller Alfa Romeo är till salu.
Målsättningen inför 2011 är att Fiat S.p.A. Automobiles ska sälja mellan 2,2 till 2,3 miljoner bilar, en ökning från de 2,08 miljoner bilar man sålde 2010. Parallellt ska Chrysler, där Fiat nu äger 25 procent, öka sin försäljning från 1,59 till runt två miljoner bilar 2011. Det blir i så fall en sammanlagd försäljningsökning på tolv procent. Chrysler redovisar sitt bokslut för 2010 under måndagen, 31 januari.
