Ford E-Tourneo Courier blir inget fartmonster. Elmotorn är på 136 hästkrafter. I stället för fart och acceleration ska E-Tourneo Courier erbjuda ett attraktivt pris. Hur lågt har inte Ford avslöjat än. Ford kallar den för en multiaktivitetsbil.
Bilen ska attrahera familjer som behöver en praktisk bil, eller den som har en aktiv livsstil.
– Produkter som E-Tourneo Courier är Fords framtid i Europa. Elektriska, roliga och drivna av ett rastlöst sökande efter nästa äventyr. Vår nya helelektriska multiaktivitetsbil är det senaste exemplet på vår globala miljard-satsning för att skala upp elbilsproduktionen,berättar Jim Farley, Fords vd och koncernchef.¨

Ford berättar inte hur stort batteriet är eller hur lång räckvidden blir. Men de säger att det ska gå att ladda med 100 kW och att det ska gå att ladda från 10 till 80 procent på 35 minuter. Med ombordladdaren (AC) går det att ladda med 11 kW från 0 till 100 procent på 5,7 timmar. Det tyder på ett batteri omkring 60 kWh.
Trots att E-Tourneo Courier kallas multiaktivitetsbil är den maximala dragvikten bara 740 kilo.
Lastutrymmet är 395 liter under insynsskyddet eller 708 liter om man lastar upp till taket. Det finns också en frunk på 44 liter.

På instrumentbrädan sitter en pekskärm på 12 tum. Infotainmentsystemet har stöd för Apple Carplay och Android auto. Bilens system kan uppdateras över internet.
Tillverkningen kommer att starta under andra halvan av 2024 vid Fords produktionsanläggning i Craiova, Rumänien. Här ska även den kommande el-versionen av Ford Puma att tillverkas.