De flesta biltillverkare har numera ett (eller flera) infotainmentsystem för att minska antalet knappar på mittkonsolen. Syftet är att frigöra utrymme och förenkla för föraren.
Men ibland går det för långt. Ford har lanserat MyFord Touch i bland annat nya Taurus, och i flera modeller har även de fysiska knapparna som finns kvar på mittkonsolen blivit touchknappar. MyLincoln Touch har dessutom ersatt volymratten med ett tryckkänsligt reglage.
Trots flera uppdateringar är MyFord Touch mer frutstrerande än de flesta andra system från andra tillverkare, enligt amerikanska Consumer Reports.
Consumer Reports är kritiska mot att de tryckkänsliga knapparna är små, långsamma och okänsliga. Dessutom går de inte att hitta utan att ta blicken från vägen – ett problem som alla pekskärmar har. Själva pekskärmen har för liten text och sitter i vissa modeller alldeles för långt från föraren.

Mjukvaran i MyFord Touch har uppdaterats för att reagera snabbare och för att undvika mjukvarukrascherna som en del kunder klagade på. Consumer Reports har testat systemet i sex bilar och kört över 30.000 mil med dem. Som jämförelse anser Consumer Reports att Chryslers infotainmentsystem, som också är pekskärmsbaserat, fungerar mycket bättre.
”Precis som en dator försöker MyFord Touch klämma in väldigt många funktioner på en liten yta. Problemet är att det liknar en dator alldeles för mycket: det fungerar bra när man står stilla, men när man kör avleder systemet för mycket uppmärksamhet från vägen”, skriver Consumer Reports.
”Har du någonsin undrat varför tv-spel fortfarande använder separata kontrollenheter med fysiska knappar, rattar och joysticks? Du behöver aldrig ta ögonen från skärmen, där en ’bad guy’ kan dyka upp plötsligt och skjuta dig. Samma sak borde gälla även för bilkörning.”
När Ford lanserar nya Mondeo i höst får den inte MyFord Touch-systemet, utan Ford Sync, som enligt Fords svenska informationschef Ola Norberg är mycket bättre.
”Jag har inte provat MyFord Touch. Dock har jag provat nya Ford Sync som kommer i nästa Mondeo, och det är en helt annan dimension än vad MyFord Touch är idag”, säger han.