Hoppa till innehåll
Recharge

Ford utmanar Tesla och BYD – elbil för 300 000kr

Ford tar upp kampen mot Tesla och BYD med en ny elbilsplattform – och lovar en snabb, smart och prispressad elbil för runt 300 000kr redan 2027.

Ford vill skapa elbilarnas Model T – och skaka om marknaden på samma sätt som för 120 år sedan.

Med en helt ny plattform och ett produktionssystem som kastar om alla regler satsar jätten på prisvärda, snabba och flexibla elbilar – med start 2027.

Ford kallar satsningen Universal EV Platform – en flexibel grund för allt från familjebilar till robusta pickups.

Först ut: en mellanstor elpickup byggd i Louisville, Kentucky, med ett riktpris på cirka 300 000 kronor.

Det är nästan exakt vad en Model T skulle kosta idag, justerat för inflation.

På separata linjer

Bryce Currie på scen med blå Model T och Ford Universal EV-logotyp i bakgrunden.
Bryce Currie, Ford vice vd för Nordamerikansk produktion, berättar om nya produktionsupplägget vid en Model T. Foto: Ford

Produktionen vänds upp och ner – fram, bak och batteripaket byggs var för sig och möts först i slutmonteringen.

Batteriet kommer dessutom färdigmonterat med stolar, mittkonsol och mattor, vilket gör processen både snabbare och smidigare.

Ford menar att metoden ger snabbare produktion, mindre yta och bättre arbetsmiljö för fabriksarbetarna, med färre tunga och vridande moment.

Mål: prisvärd, kul och exportklar

Doug Field på scen med schema över Ford Universal EV Production System i bakgrunden.
Doug Field, Fords chef för elbilar och digitala tjänster, presenterar det nya produktionssystemet. Foto: Ford

Målet är att göra elbilar som är tillgängliga för den genomsnittliga familjen, men utan att tumma på prestanda eller utrustning.

Pickupen ska klara 0–100 km/h på runt 6 sekunder – lika snabbt som en Mustang EcoBoost – rymma mer än en Toyota RAV4 och erbjuda smart lastlösning både fram och bak.

Dessutom får bilarna Fords senaste mjukvara med trådlösa uppdateringar, så att funktioner och prestanda kan förbättras långt efter leverans.

Stor investering – amerikansk batteriproduktion

Totalt investerar Ford motsvarande cirka 55 miljarder kronor, varav 22 miljarder i Louisville-fabriken och 33 miljarder i BlueOval Battery Park Michigan, där LFP-batterierna ska byggas.

För svenska bilköpare kan det här bli ett nytt alternativ i det billigare elbilssegmentet – ett segment där amerikanska märken hittills haft svårt att mäta sig med kinesiska jättar som BYD.

Det skapar dessutom nästan 4 000 amerikanska jobb och kan på sikt även leda till export till Europa.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Ford

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.