På årets allra första minut presenterar Ford den nya Shelby GT500. Drivlinan hämtas från GT500KR och det innebär 5,4-liters kompressormatad V8 på 540 hk och 690 Nm. Växellådan är omstegad för att ge både bättre acceleration och lägre bränsleförbrukning. Både inuti och utanpå är det förstås en mängd attribut som utmärker GT500 – dessutom är chassi och komfort förbättrat.
Carroll Shelby har satt sitt namn på den här bilen och då vet vi att det inte är några dåliga grejer! De som som är sugna på nya GT500 kan handla i vår, som årsmodell 2010. KLICKA FÖR STÖRRE
Tidigare i höstas, när Los Angeles Auto Show öppnade den 18 november, kunde vi äntligen visa de första bilderna på "nya" Ford Mustang. Inte en helt ny generation, men definitivt en kraftigt omarbetad modell med massor av förbättringar både tekniskt och designmässigt.
Med den nya Mustangen på banan var det förstås bara en tidsfråga innan de första specialmodellerna skulle presenteras och nu vet vi att Ford sparat en av godbitarna till en riktig nyårsraket: får vi presentera nya Shelby GT500! Den officiella releasedatumen är 00.01 den första januari, men eftersom det är östkusttid i USA innebär det att vi i Sverige fick vänta till klockan 06.01.
Däcken är specialtillverkade av Goodyear, ”Goodyear F1 Supercar”, efter Fords kravlista. Resultatet är ännu bättre grepp och handling än förut. KLICKA FÖR STÖRRE
Som väntat har den levande legenden Carroll Shelby himself varit med och petat på nya supermustangen. Att han låter nöjd över resultatet var inte heller oväntat:
"Vi är stolta över att så många förbättringar som utvecklats tillsammans mellan Ford och Shelby Automobiles team nu kan sammansmältas i den nya 2010 Shelby GT500," berättar Carroll Shelby i pressmeddelandet.
"Vi har byggt på de erfarenheter vi gjorde med Shelby GT500KR och den nya bilen erbjuder en fantastisk mix av råkraft, väghållning och bromsprestanda. Det är verkligen en mycket speciell bil som erbjuder en unik upplevelse varje gång man sätter sig vid ratten."
Kan vi lita på Carroll Shelby? Här är i alla fall historien om King of the Road. KLICKA FÖR ATT LÄNKA TILL YOUTUBE
De minnesgoda kommer ihåg att Shelby GT500KR presenterades i april 2007, som en sista specialmodell där "KR" står för "King of the Road". Namnet vrider tillbaka den historiska backspegeln till 1968, då Shelby i en snabb manöver snodde namnet från Corvette som just var på väg att lansera en modell med namnet "King of the Road". Historien – sann eller ej (man vet inte så noga med Carroll Shelby) – är värd att lyssna på. Klicka på bilden här intill för att se ett videoinslag från Shelby på YouTube.
Det är i stort sett samma drivlina som i "gamla" GT500KR, vilket innebär att effekten ökats med 40 hk till 540. Grunden är som förut den 5,4 liter stora V8:an med kompressor och luftvatten-laddluftkylare. Ska man vara riktigt petig och räkna om de amerikanska hästkrafterna (hp) till europeiska DIN-hästar blir det 547,5 hk. Och de 510 fotpunden i vridmoment motsvarar exakt 691,5 Nm, om vi nu ska vara helt korrekta. Rödmarkeringen börjar vid 6.250 rpm.
Även Shelby GT500 Convertible finns som ett modellalternativ, direkt från start. Utseendemässigt är bilarna lika, förutom tak och 18-tums fälgar på cabben. KLICKA FÖR STÖRRE
Ford och Shelby-teamet har dock fintrimmat drivlinan och bland annat ändrat drevningen på den sexstegade, manuella Tremec TR6060 lådan. Växel 1 till 4 är desamma som förut, men 5:an har ändrats till 0,80:1 (tidigare 0,74:1) och sexan är nu 0,50:1 (tidigare 0,63:1). Samtidigt har utväxlingen i bakaxeln ändrats från 3,31:1 till 3,55:1, vilket innebär att de fyra första växlarna ger kvickare acceleration samtidigt som de två högsta ger ett lägre motorvarvtal vid landsvägskörning.
Växelspaken är kortare, notera förresten den speciella knoppen (som faktiskt tillverkas av ett företag som gör biljardbollar) och rörelserna snabbare mellan växellägena. Den dubbelskiviga kopplingen är nu större (250 mm i diameter mot tidigare 215 mm) och materialet i lamellerna har förbättrats för att ge ett mjukare ingrepp. Automatlåda erbjuds ej.
Ljudet från den kompressormatade motorn har dämpats något i kupén, liksom avgasljudet. Ändå hävdar Fords tekniker att de lagt många timmar på att hitta en balans där motorns karaktär blir tydlig både utanför och inuti bilen.
Inredningen har fått sig ett rejält lyft på Mustang i och med övergången till 2010 års modell. För GT500 blir det förstås en mängd attribut och då märks inte minst inläggen med alacantara för att man inte ska hala omkring i bilen.
Chassit har förbättrats och precis som med gamla GT500KR har man jobbat på att minska bilens krängningar för att ge ett tryggare beteende. Teknikerna har dock haft ett tufft jobb att minimera det faktum att den tunga motorn lägger 57 procent av fordonsvikten på framaxeln. Smidda 19-tums fälgar är standard på Coupé och Convertible får 18-tums fälgar. Däcken är helt nya och framtagna av Goodyear efter Shelbys "recept".
Inredningen är en av de punkter där nya Mustang förbättrats mest. GT500 är förstås flera steg värre med riktiga aluminiumpaneler, riktigt skinn, alcantara, speciella detaljer, med mera. KLICKA FÖR STÖRRE
"AdvanceTrac" är Fords antispinn och ESP-system där föraren kan välja på tre lägen. Standard ger full elektronisk hjälp, "Sport" är till för den som vill köra på bana och ha ett visst stöd medans de med gott om hår på bröstet kan välja att stänga av hjälpsystemen helt och hållet. Men även med avstängt system fungerar ABS-bromsarna. Standard är dubbla tvåstegs krockkuddar fram och sidokrockkuddar.
Via Fords "Sync" kan föraren i USA få hjälp via en telefonoperatör, data om bilens servicebehov och allmänna hälsotillstånd kan skickas till en sajt där föraren kan logga in. Det går även att ladda hem musik till bilens hårddisk. Sirius navigation är ett av de få tillval som finns till bilen, resten är standard.
Ford Shelby GT500 ska finnas i handeln under våren, som årsmodell 2010. Bilen byggs i Auto Alliance International fabriken i Flat Rock, Michigan. Något pris har inte satts ännu men man kan förvänta sig att ivån ökar lite från föregående modell som började vid cirka 45.000 dollar.

























