Thailand vill bli nästa Formel 1-land. Nu har regeringen godkänt ett miljardprojekt för ett stadsrace i Bangkok med premiär planerad till 2028, rapporterar Reuters.
Projektet omfattar ett femårigt avtal och en tänkt bana i området kring Chatuchak Park.

Budgeten är satt till över 40 miljarder baht (motsvarande cirka 12,4 miljarder svenska kronor) och målet är att bli en fast punkt i det internationella F1-schemat.
Ska stärka turismen
Thailand hoppas att ett Formel 1-lopp ska stärka landets turistnäring och skapa nya jobb.
Enligt regeringen kan evenemanget locka 300 000 besökare under racehelgen, generera upp till 1,4 miljarder baht (motsvarande ca 430 miljoner svenska kronor) i skatteintäkter och skapa cirka 8 000 nya arbetstillfällen per år.
Premiärminister Paetongtarn Shinawatra har fört samtal med F1-chefen Stefano Domenicali, och även Williamsföraren Alex Albon (som tävlar under thailändsk flagg) har engagerat sig i projektet och uttryckt sitt stöd.
– De tar det här på största allvar, och det ser riktigt bra ut, sa Albon tidigare i vår enligt The Race.
Men om Bangkok ska få plats i Formel 1-cirkusen krävs att något annat lopp försvinner. Kalendern är nämligen redan fylld till max.
Läs också: Fansen kan pusta ut – legendarisk bana kvar i F1
Får Thailand plats i Formel 1-kalendern?
Formel 1 är idag begränsad till 24 lopp per år enligt Concorde Agreement. Nästan alla befintliga arrangörer har långtidskontrakt, många som sträcker sig ända in på 2030-talet.
Här är några lopp vars avtal löper ut före eller runt 2028:
- Zandvoort (Nederländerna): till 2026
- Baku (Azerbajdzjan): till 2026
- Austin (USA): till 2026
- Las Vegas: till 2027
- Singapore och Mexico City: till 2028
Samtidigt har flera nya och kommersiellt attraktiva lopp redan säkrats, som Madrid (2035), Qatar (2032), Silverstone (2034) och Miami (2041).
För att göra plats åt nya tävlingar har F1 börjat rotera vissa race vartannat år, exempelvis Belgien från och med 2028. En liknande lösning kan bli aktuell för att få in nya marknader som Thailand, utan att helt slopa klassiska lopp.
Men det finns också risker. Ett närliggande exempel är Vietnams Grand Prix, som var planerat att köras i Hanoi från 2020.
Trots att en ny stadsbana byggdes kom loppet aldrig att bli av. Först stoppades det av covid-19 pandemin, och senare lades planerna ner helt efter att Hanois borgmästare (som var projektets pådrivare) greps för korruptionsanklagelser.
Thailand har ett starkare turistcase och mer stabilt internationellt rykte, men exemplet visar att ett godkänt projekt inte är någon garanti för ett faktiskt race.
F1 väntas nu utvärdera Thailands ansökan och beslut kan komma redan inom ett år.