Hoppa till innehåll
Recharge

Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte

Tidigare har vi sett enklare renderingar av Volvos kommande elbil men nu får vi se de första riktiga bilderna på exteriören. Och dessutom får vi reda på att aerodynamiken inte blir direkt klassledande.

Om en vecka kommer vi att få se Polestar 3-syskonet Volvo EX90 i sin helhet då den avtäcks i Stockholm. Till dess får vi hålla ut med lite mer information och en rad nya bilder som Volvo nu släppt ut i det fria inför premiären.

Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Skarven mellan motorhuven och ”grillen” ser inte lika skarp ut som på renderingarna ovan.

En stor nyhet för EX90 är att den kommer vara utrustad med ljusradar, lidar, som standard. Sensorerna har varit ett aber att implementera på ett snyggt sätt. 

– Lidar är bilens ögon, och även om den skulle kunna placeras runt grillen – vilket skulle motsvara om vi hade ögonen i knähöjd – så är det mycket mer logiskt att ögonen sitter så högt upp som möjligt på huvudet så att man ser så mycket som möjligt, säger Volvos chef för exteriördesign T. Jon Mayer

En liten sensorblaffa på taket blev lösningen. 

Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Högst upp på EX90 sitter lidarmodulen som ska kunna känna igen en fotgängare på 250 meters avstånd.

Som för de flesta nya bilar har aerodynamiken varit en viktig fråga för att minimera luftmotståndet och maximera effektiviteten. Fronten får extra runda former, handtagen är platta och även fönsterrutorna är kant i kant med karossen.

I pressmeddelandet skryter Volvo med en luftmotståndskoefficient på 0,29, samma som för Polestar 3. Inte dåligt men BMW iX ligger på 0,25, Audi e-tron med kamera-backspeglar landar på 0,27 och med konventionella speglar på 0,28.

2015 var Tesla ute och svingade med ett så kallat Cd-värde på 0,24 för Model X. Det var alltså 2015.

Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Aerodynamiken hjälps av dörrhandtag och fönster som är jämna med karossen.
Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Likt många andra elbilar är det extra luftmotståndsvänliga fälgar som gäller.

Totalt sett är det inte mycket som skiljer det som vi fått se tidigare i form av de officiella renderingar som skickats in till EU:s immaterialrättsmyndighet EUIPO.

Fälgarna och lidarsensorerna på taket är däremot nya. Dessutom verkar bilen bli allmänt lite slätare än vad de tidiga renderingarna visade.

Nästa vecka, den 9:e november, får vi till slut se EX90 på riktigt. 

Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Några detaljer går inte att notera men att den i mångt och mycket är lik de renderingar som EUIPO fått ta del av är tydlig.
Första exteriörbilderna på Volvo EX90 – aerodynamiken imponerar inte
Baklyktorna stämmer också mycket väl överens med de äldre renderingarna.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.