Mikael Johnsson befinner sig på soliga Sardinien. Men det är inte bara vädret som är underbart, han har just avverkat den första provkörningen av nya fantastiska Audi A4.
Mikael Johnsson är mycket imponerad av nya A4, som har blivit större både på längden och bredden.
Hur är första intrycket av nya A4?
MJ: Att det är en snygg bil, den ser maffig ut. Dessutom ser redan grundversionen väldigt sportigt ut. Jag skulle nästan våga påstå att man måste vara lite av en Audispecialist för att se skillnaden på sportversionen.
Hur är den jämfört med föregångaren?
MJ: Den känns väldigt stor, rejält mycket större faktiskt. Det känns nästan som en A6. Och den inte bara känns större, den är större. Det handlar om flera centimeter både på längden och bredden.
Vad är det bästa med bilen?
MJ: Bäst är att den är riktigt bra på det mesta, inklusive snygg, tuff och att den känns bra. Dessutom har den fått lite ny frän teknik, och som exempel kan jag nämna aktiva stötdämpare.
Vad är det sämsta?
MJ: Det var en bra fråga… Möjligen kunde lårstödet bak ge lite bättre stöd. Nej, nåt riktigt dåligt har jag faktiskt inte hittat.
När ska den börja säljas och till vilket pris?
MJ: Den kan beställas nu, men handlarpremiären är den 12-13 januari 2008.
Pris:
1,8 T FSI: 261.000 kronor
2,0 TDI: 273.000 kronor
2,7 TDI multitronic: 346.300 kronor
3,2 FSI quattro: 377.900 kronor
3,0 TDI quattro: 382.500 kronor
Var det något som överraskade?
MJ: Nja… kanske att det var sån jäkla fin fjädringkomfort, redan i standardbilen. Det är man inte van vid när det gäller Audi. Eller förresten skriv den dynamiska styrningen, det är nytt och intressant.
Läs hela provkörningen i Auto Motor & Sport nummer 22, i butik 22 oktober.