
Hej Erik, läget i Arvidsjaur?
Så bra som det över huvud taget kan bli. Minus tjugo, blå himmel, en stor sjö med fem plogade banor där den längsta är 2,5 kilometer. Jo, och så en fyrhjulsdriven Golf med 300 hästkrafter, manuell låda och helt urkopplingsbart ESP.
Vad har ni gjort i dag?
Vi har kört tre kilometer landsväg till en sjö. Sedan har vi flängt runt på nämnda sjö hela dagen i olika sladdövningar.
Vad är ditt starkaste intryck av bilen?
Att den är löjligt lätt att köra på sladd med.
Jaså?
Jo, det finns en gammal favoritbild där John Argelander kör på ställ med en 911 turbo samtidigt som han justerar backspegeln. I Golf R kan du måla en perfekt clownsminkning på dig själv samtidigt som bredsladdar dig igenom Lapplands samtliga plogade sjöisar. Rallyvärldsmästaren Sebastian Ogier var här för några dagar sedan och hans utlåtande var att ”Golf R kör dit jag vill att den ska”. Men detta gäller alltså även oss dödliga.
På vilket sätt är den lättsladdad?
Bilen har ju som bekant ingen handbromsspak, för att hjälpa till att få ut den på sladd. Men det behövs inte, det spelar ingen roll om du gasar, bromsar eller bara släpper gasen, den går så fint ut på bredden att det är ett skämt. Sedan håller den sig där, och det enda som behövs är små rattpareringar, tills du känner dig färdigsladdad. Då pekar du ratten mot utgången av kurvan och bilen rätar upp sig och kör dit. Det är näst intill omöjligt att snurra med Golf R, den förlåter nästan allt. Dessutom är sportläget på ESP-systemet väldigt generöst med sladdvinkeln.
Vad har VW gjort med bilen för att den ska bete sig så?
Det ligger naturligtvis riktigt smart ingenjörsarbete bakom. Först vägrade jag tro att ESP var helt urkopplat eftersom det kändes som att bilen räddade alla situationer, där vilken annan bil som helst i världen hade snurrat eller åkt av, men så är det inte. Istället är det en annan teknik som hjälper föraren att både köra brett och fort. Den tekniken får tidningsläsarna veta mer om i kommande ams.