På Tokyosalongen vill Toyota visa upp en sportigare profil och det gör man med den bakhjulsdrivna konceptbilen FT-86. Det bästa är att den kommer i produktion och får en boxermotor från Subaru.
Intressanta och körglada Toyota-modeller har saknats i Sverige sedan Supra försvann och Celicamodellerna blev allt mer urvattande. Med låg vikt, bakhjulsdrift och boxermotor kan FT-86 Concept kan ändra på det.
Vi har tidigare berättat om att Toyota och Subaru samarbetar med att utveckla en ny sportbilsmodell i Celica-storlek. Även om projektet har löpt några år, så har det fått ökad prioritet genom Toyotas nya president, Akio Toyoda, som vill ge Toyota en sportigare profil än tidigare.
Ett smakprov på vad Akio Toyoda menar dyker alltså upp på Tokyos bilmässa genom konceptbilen FT-86. Namnet är en direkt tillbakablick till den klassiska 80-talsmodellen AE86, som är en uppskattad modell bland Toyotafans och allmänt bilintresserade personer.
Den ”platta” boxermotorn ger en låg tyngdpunkt och möjliggör ett sportigt lågt frontparti.
Dagens konceptbil är ett produktionsnära utställningsexemplar och ger en god bild av den kommande sportmodellen från Toyota och Subaru, som ska sättas i produktion under 2011.
Informationen om konceptbilen FT-86 är ännu knapphändig, men Toyota säger att konceptbilen har en boxerfyra under huven som skickar kraften till bakhjulen. Något effektuttag nämns dock inte. Sannolikt kan vi även vänta oss en turboladdad boxermotor från Subaru i den färdiga produkten.
FT-86 är kort, låg och bred. Att det är frågan om en kompakt liten sportmodell råder det inget tvivel om.
Toyota berättar emellertid att FT-86 Concept är en liten, kompakt sportbil och mäter endast 4,16 meter på längden. Den är dessutom låg och bred, då den högsta punkten är endast 1,26 meter över backen och måttbandet visar siffran 1,76 över höfterna.
Toyota säger också att de har ansträngt sig för att hålla vikten nere och tillsammans med en låg tyngdpunkt ska den kompakta sportvagnen ge god portion körglädje – något som lovar gott inför den slutgiltiga produkten.
Toyota vill inte uppge några effektsiffror i det här skedet, men vi gläds åt nyheten att boxermotorn skickar kraften till bakhjulen. Äntligen tar Toyota körglädje på allvar.