
Under flera år hade samlare hört rykten om en bortglömd gömma av exotiska, italienska sportbilar: två Ferrari och en Maserati, som skulle funnits i Dallasområdet i nästan 40 år. Historien löd att alla tre bilarna var nära utställningskick, med låga miltal, gömda av en mystisk ägare som hade försvunnit för länge sedan. De flesta bestämde sig så småningom för att ryktena var just det – rykten – och förpassade dem från medvetandet.
Men i mars 2011 tog sagan en ny vändning när en samlare och konservator i Dallasområdet träffade en mäklare som skickat honom två foton som visade två objekt som var föremål för historien. Täckta av damm kurade de ihop sig inne i en förrådsbyggnad: en Ferrari 365 GTB/4 Daytona från 1972 med 1.560 mil på mätaren, en Dino 246 GT från 1974 och 470 mil, och en Maserati Bora 4.9 från 1977 och 150 mil. Mäklaren tog bud på denna märkliga trio på uppdrag av ägaren, en gammal vän och affärskompanjon till den framlidne Luigi Chinetti. Chinetti var den första auktoriserade Ferrarihandlaren i USA efter andra världskriget. Han var också en framgångsrik tävlingsförare och vann Le Mans vid tre tillfällen och 24-timmars på Spa vid två. Han låg bakom Ferraris första vinst i Le Mans 1949 efter att ha suttit bakom ratten på sin Ferrari 166 MM i 23 och en halv av 24 timmar. Andreföraren, Lord Selsdon var främst finansiär och körde enbart de 30 minuter som reglerna krävde.

Den första Ferrariexperten som lade ögonen på denna dammiga skönhet sade att det var ”det finaste originalexemplaret på jorden” och han kan mycket väl ha rätt. Med endast 470 mil på mätaren har den knappt blivit inkörd. Inredningen, med dess Daytona-skalstolar, beskrivs vara i perfekt skick och den kommer med all originaldokumentation, inklusive ett komplett verktygskit. Klicka här för att läsa hela beskrivningen.

Det var media som döpte 365 GTB/4 till ”Daytona” och inte Ferrari. Troligtvis på grund av Ferraris legendariska första-, andra- och tredjeplats i 24-timmars på Daytona 1967. Hjärtat är en 4.4 liter stor V12 som bultar i den bästa GT som någonsin byggts. Och den tog bara sju dagar för Pininfarina att ta fram den. Även om lacken inte är helt perfekt ska den vara i ett utomordentligt sådant (vilket är helt ortoligt) men det är inredningen som står ut: den är som ny. Klicka här för att läsa allt om bilen.

Maseratis första mittmotordrivna sportbil har en 4.9-liters V8 och en femväxlad ZF-låda. Dess kilformade design, signerad Giorgetto Giugiaro, gav bilen enorma prestanda och toppfarten var över 270 km/h. Körd endast 150 mil sedan ny är detta helt klart en unik bil vars like vi aldrig lär få se igen. Klicka här för att läsa om bilen.








