
Branschsajten Autonews China rapporterar att Fisker just nu överväger två olika bud mellan Zhejlang Geely Holding Group och Dongfeng Motor Group Co. där Volvos ägare Geely ligger bäst till.
Källor uppger till Autonews China att erbjudandet ligger på mellan 1,3 och 1,9 miljarder kronor och skulle affären gå i lås kan köparen räkna med en majoritetspost i Fisker.
Fiskers företagsledare sägs föredra att få Geely som partner efter som de anser att de är vara ”mer seriösa” och ”passionerade”. Det faktum att Geely redan äger Volvo talar för det kinesiska företaget som ny majoritetsägare i Fisker.
Men det brinner i knutarna. Fisker hoppas på att affären ska vara klar om senast en månad, sade en annan källa till Autonews China. De extra pengarna behövs för att kunna starta produktionen av Fiskers nya volymmodell Atlantic, vars premiärdatum ständigt skjuts på framtiden.
Sedan starten 2007 har Fiskers resa kantats av fler motgångar än framgångar med, testfiaskon, fläktbränder, superstormar och batterileverantörskonkurser.