Dagens HUD-system (head-up display) täcker bara en liten del av synfältet.
– Att utöka synfältet kan förbättra användarupplevelsen, säger Michael Schön, tekniskt ansvarig på Volvo Cars R&D Open Innovations Arena, till Automotive News.
Rent konkret kan det handla om att visa varningar på vindrutan där faran finns, till exempel ett stort djur i vägkanten. Vad vi ser med ögonen genom vindrutan kombineras med elektronisk information om var vi ska svänga eller saker vi behöver vara medvetna om, eller varnas för.
Det israeliska bolaget Spectralics har utvecklat en teknik som går ut på att en optisk film fästs på vindrutans insida. Filmen gör det möjligt att projicera önskvärd grafik och information på vindrutan så att verklighet och grafik sammanfaller i vad som kallas ”mixed reality”.
Tekniken har utvecklats under fyra år och börjar bli redo för produktion. Spectralics kan komma att bli en underleverantör till Volvo Cars.

Kommer inom de närmsta åren
Intresset från Volvo Cars är stort och förra året gick de in med 1,5 miljoner dollar i Spectralics för att få en inblick i produktutvecklingen.
– Den förbättrade head-up-displayen kan introduceras i Volvos nästa generations elfordon ”inom de närmaste åren”, säger Lee Ma, chef för Volvo Cars Tech Fund, till Automotive News.