Hoppa till innehåll

”GM måste dumpa Opel”

Det bästa för General Motors är att sälja eller avveckla Opel, enligt en analytiker på Morgan Stanley. Men det kan finnas en lösning – i Australien och Chile.

Opel visar en del spännande nyheter på Parissalongen: crossovern Mokka och helt nya småbilen Adam. Men en Wall Street-analytiker på investmentbanken Morgan Stanley är tveksam till märkets framtid.

Det är ingen hemlighet att Opel har ekonomiska problem. Förlusterna ser inte ut att minska framöver, enligt analytikern Adam Jonas på Morgan Stanley. Han menar att det bästa General Motors kan göra är att avveckla eller sälja Opel.

Att göra sig av med märket blir dock heller ingen billig affär för GM – det kan kosta upp emot 90 miljarder kronor, vilket enligt Automotive News bland annat innefattar rekonstruktion och finansiering av pensionsprogram. De senaste tolv åren har GM förlorat över 110 miljarder kronor på den europeiska marknaden, enligt Automotive News.

”En av de värsta sakerna i bilindustrin är att äga ett företag som bränner pengar och slukar resurser. Vi tror att tiden har kommit för GM att hitta ett nytt hem för Opel”, skriver Adam Jonas i en rapport.

GM har hittills inte varit intresserade av att sälja Opels bilar utanför Europa – men nu kan en ny lösning vara i sikte. Opel drar i dagarna igång försäljning i Australien med modellerna Astra, Corsa och Insignia. Bilarna i dessa tre klasser står för totalt 80 procent av den australiska bilmarknaden. I den första fasen öppnas 17 återförsäljare.

Ytterligare en ljuspunkt är att Opel nu säljer bilar i Chile, med modellerna Corsa, Meriva, Astra och Insignia.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.