Haas är ett av årets uppstickarteam i Formel 1 och presterar långt över sin förmåga när det gäller teknisk infrastruktur. Stallet debuterade i Formel 1 säsongen 2016 med en lågkostnadsmodell genom ett tekniskt partnerskap med Ferrari och Dallara, som tillverkar chassit.
Gränsen för inköp av delar ändrades efter att stallet presterade bättre än äldre, mer etablerade team på gridden.
Deras bästa säsong hittills är en femte plats i konstruktörs-VM 2018. I år ligger de på en sjunde plats inför den trettonde deltävlingen, Ungerns GP, vilket är deras bästa placering sedan 2018.

Det nya avtalet innebär att Haas och Ferrari går in i det nya motorreglementet 2026 tillsammans, vilket ses som en fördel för den italienska biltillverkaren. Vi skrev tidigare om att Toyota har visat intresse för Formel 1 och är intresserad av ett tekniskt partnerskap med Haas.
Denna nyhet bekräftar dock att ett eventuellt partnerskap med Toyota inte skulle inkludera en motor. Sedan tidigare vet vi att Ferraris andra kundstall, Sauber, kommer att övergå till Audi-motorer från och med 2026.

– Förhållandet med Ferrari har alltid varit speciellt för oss. De var avgörande i programmets början och har fortsatt att vara en värdefull teknisk partner för oss under de senaste nio säsongerna, säger stallchefen Ayao Komatsu i ett pressmeddelande.
Motorreglementet 2026 innebär en översyn av de nuvarande 1,6-liters V6 turboladdade hybridförbränningsmotorerna, med mer kraft tillgänglig från de hybrida komponenterna för att vara mer miljövänligt.
Sedan tidigare vet vi att Oliver Bearman är klar för Haas på ett flerårsavtal. Vi hade en djupare intervju med nuvarande Haas-föraren Kevin Magnussen inför Silverstone.
Danskens framtid i F1 ser dock mörkare ut, eftersom allt pekar på att Esteban Ocon är klar för att representera Haas från säsongen 2025 och framåt.
Förhandlingar mellan Esteban Ocons manager Gwen Lagrue och Ayao Komatsu har pågått under flera veckor, och nu uppges allt vara klart enligt flera källor, vilket kan tillkännages redan i Budapest i helgen.