Hoppa till innehåll

Haldex Traction säljs till BorgWarner

Haldex AB säljer den division som tillverkar transmissionssystem, Haldex Traction. Det USA-baserade BorgWarner köper Haldex Traction för 1,4 miljarder kronor. Vad ägarbytet innebär för Haldex och de drygt 330 anställda återstår att se. Haldex ”påhängskoppling” används av en mängd biltillverkare, bland annat av Saab (som på bilden). Övriga kunder finns hos Volkswagen (inklusive Audi, Skoda, […]

Haldex AB säljer den division som tillverkar transmissionssystem, Haldex Traction. Det USA-baserade BorgWarner köper Haldex Traction för 1,4 miljarder kronor. Vad ägarbytet innebär för Haldex och de drygt 330 anställda återstår att se.

Haldex Traction säljs till BorgWarner

Haldex ”påhängskoppling” används av en mängd biltillverkare, bland annat av Saab (som på bilden). Övriga kunder finns hos Volkswagen (inklusive Audi, Skoda, Seat, Lamborghini, Bugatti), Volvo, Land Rover och GM.

Sedan en tid tillbaka har Haldex AB umgåtts med tanke att dela upp den rätt brokiga verksamhet som företaget utvecklat under decennier. I somras deklarerade Haldex AB att man beslutat sig för att ombilda bolaget till tre separata, börsnoterade företag och det resulterade snabbt i att man fick flera intresserade köpare av Haldex Traction Systems.

Intresset från köparna ledde i sin tur fram till att det låg i aktieägarnas bästa intresse att sälja Haldex Traction Systems och det vinnande budet kom från USA-baserade BorgWarner Inc.
"Efter offentliggörandet av vår omorganisation visade ett antal potentiella köpare stort intresse för Traction", säger Joakim Olsson, VD för Haldex. "Processen har utmynnat i denna transaktion, som vi anser ger högsta möjliga värde till Haldex aktieägare. Köpeskillingen, motsvarande nästan 14 gånger historiskt resultat speglar kvaliteten på Tractions verksamhet samt den framtida intjäningsförmågan med den nya ägaren".

"Traction Systems Division har haft en stark utveckling inom Haldex-koncernen och erkänns nu som tekniskt ledande inom sitt område. Strategiskt passar Traction väl ihop med BorgWarner vilket medför att en ännu större kundgrupp kan få del av våra fordonslösningar", säger Ulf Ahlén, chef för Traction Systems.

Haldex Traction Systems har sedan starten 1998, då man köpt rättigheterna till Sigge Johanssons uppfinning och vidareutvecklat den, haft en lång rad framgångar. Första ordern gick till Volkswagen efter att koncernchefen Ferdinand Piëch personligen provkört en prototyp på sjöisen i Arvidsjaur och sedan kort meddelat att "Den här ska vi ha." Sigge Johansson är kanske mindre glad idag då det hela tiden var hans avsikt att patentet skulle stanna i Sverige och skapa arbetstillfällen här.

Vad köpet innebär för Haldex Traction i Landskrona är svårt att sia om. Företagsledningen anser uppenbarligen att Traction-avdelningen kan utvecklas bättre i händerna på en av världens största leverantörer av transmissionssystem. Men Haldex 330 anställda blir en liten klick i den stora koncernen som har 16.000 anställda fördelade på 60 anläggningar i 18 länder.

I auto motor & sport nummer 1-2011 har vi en stor, teknisk artikel om Haldex senaste uppfinning: elektrisk fyrhjulsdrift, eller "eAWD" som man brukar kalla det. En mycket spännande teknik som kommer att förändra vår uppfattning om "kul" köregenskaper för alltid – missa inte det numret!

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.