
Det är högst ovanligt att en motortillverkare i Formel 1 visar upp sin nya motor i förtid och räkna med att den kommer att se annorlunda ut när den väl hamnar i bilen inför 2014 års F1-säsong.
Mercedes har jobbat i snart två år med motorn på det sedvanliga sättet – till att börja med en encylindrig motor för att laborera med olika tekniska lösningar. Därefter tusentals timmar i en testbänk med prototypmotorer.
Mercedes motorchef, Andy Cowell, påpekar att de som tror att nya F1-motorerna kommer att låt mindre och ge mindre effekt har fel. Tvärtom, nya motorerna blir starkare.
– De får betydligt mer vridmoment. Så den som gillar F1-bilar som gasar ut ur kurvorna kommer inte bli besviken, säger han.
Den nya Mercedesmotorn, som ersätter dagens 2,4-liters V8, kommer att ge (minst) 750 hästkrafter med viss hjälp av KERS-systemet. Idag ger KERS cirka 80 hästkrafter under 6,7 sekunder per varv, 2014 får KERS ge 161 hästar under 33 sekunder per varv. Därmed bör nya V6-motorn ge drygt 500 hästar.