Tänk New York. Tänk en taxi. Ford Crown Victoria, eller hur? Men snart är den sagan slut. Stans borgmästare vill ha en helt ny, modern enhetstaxi, som i London. Tre märken har förslag på nästa Yellow Cab.
Minst 12.000 av New Yorks 13.500 gula taxibilar är Ford Crown Victoria, en grundkonstruktion från 1979. Om ett par år ska dessa börja avvecklas. Frågan är vad slags fordon som kan ersätta en sådan ikon.
Om du föreställer dig en New York-taxi dyker förmodligen bilden av en Ford Crown Victoria upp framför dig. Denna klassiska Fordsedan är den i särklass vanligaste amerikanska taxibilen; i den taxitätaste staden New York finns hela 12.000 av dem. Totalt rullar det drygt trettontusen gula taxibilar i The Big Apple. De finns i 16 olika typer från nio tillverkare.
Från 2013 ska alla bytas ut, successivt, och ersättaren ska vara ett helt annorlunda fordon. Det handlar om en taxi som enligt New Yorks borgmästare Micheal Bloomberg är säkrare, grönare och bekvämare än den typ som rullar i dag. Framför allt gäller att den ska vara snålare på bränslet.
Fords förslag på ny NYC-taxi bygger på distributionsbilen Transit Connect och börjar levereras som taxi i andra amerikanska städer nästa år. Den har en tvåliters bensinmotor som i kombination med en modern automatlåda sänkerörbrukningen med cirka 30 procent, jämfört med de Fordar som i dag trafikerar New York City.
Hittills har myndigheten som sköter de gula taxibilarna, Taxi and Limousine Commission (TLC), aldrig samarbetat med någon tillverkare för att skapa en speciell taximodell för New York, men nu är det dags. TLC har länge förberett en offertförfrågan till världens ledande biltillverkare om en ny New York-taxi och sedan 2008 har ett antal förslag kommit in som TLC och en rad andra experter har skärskådat.
I mitten av november förklarade så borgmästare Bloomberg att man valt ut tre förslag som ska detaljgranskas vidare, och nu får även New Yorks invånare vara med och tycka om "Taxi of Tomorrow". Just så heter projektet, och så heter den webbsajt där man kan bekanta sig med de tre förslagen och även lägga sina egna synpunkter på den nya taxins egenskaper.
Nissans taxiförslag bygger på transportmodellen NV200 som är extremt rymlig och lättillgänglig via två skjutdörrar. Standardmotorer är en 1,6-liters bensinare på 108 hästkrafter och en 1,4-liters diesel på 86 hästar. Vilken drivlina som är aktuell för New York-taxin är dock inte beslutat än.
Och nu finns alltså tre seriösa förslag på en taxibil som på alla sätt ska fungera bättre än den ålderstigna, ineffektiva 5,4 meter långa Ford Crown Victoria, som än i dag byggs på separat ram och driver via en stel bakaxel.
De tre förslagen kommer från Ford, Nissan och den turkiska tillverkaren Karsan. Alla tre är praktiska minibussliknande fordon med gott om plats för både passagerare och bagage och extremt bekvämt insteg jämfört med den vanligaste taxitypen i dag.
Det vinnande förslaget ska presenteras i början av 2011 och de första nya gula taxibilarna ska börja rulla i New York City någon gång 2013.
Enligt den kravspecifikation som Taxi and Limousine Commission ställt upp ska dessa revolutionerande bilar
# motsvara högsta möjliga säkerhetskrav
# ge toppklassig komfort för passagerarna
# erbjuda högklassig komfort och bästa arbetsredskap för förarna
# kunna köpas till rimlig pris och drivas med rimliga kostnader
# vara miljövänliga (med låg förbrukning och låga utsläpp)
# kräva mindre fysiskt utrymme (med större volym invändigt)
# uppfylla krav från handikapporganisationer
# ha en unik design som osökt associerar till New York City.
Nu hoppas borgmästare Bloomberg få in massor av synpunkter på den nya taxin, så att han nästa år med eftertryck kan säga att stadens invånare själva har valt sin Yellow Cab för de närmaste tio åren.