
De 240.000 åskådarna på Le Mans kunde i år njuta av ovanligt bra väder. Och tur var väl det för i kungaklassen LMP1 var det en bedövande dominans för Audi, efter att utmanaren Toyota – som var nästan lika snabba på kvalet – haft en del otur och brutit tidigt. Ett öde som tyvärr också drabbade Stefan ”Lill-Lövis” Johansson.
De som sökte dramatik och rafflande racing fick istället koncentrera sig på de andra klasserna och här var den andra svenska föraren, Le Mans-veteranen och Ferrari-föraren Niclas Jönsson inblandad och kom slutligen på tredje plats. I klassen GTE Am bjöds en klassisk tvekamp mellan Corvette, Porsche, Ferrari och Aston Martin som skulle pågå ända in till mållinjen. En punktering i sista stund gav föraren Pedro Lamy i Corvette ett övertag som dock höll på gå förlorat då teamet upptäckte att tredjeföraren Julien Canal kört för kort sträcka. Ett snabbt byte med minsta marginal räddade segern till team Larbre Competition med sin Corvette C6.
Audi ledde loppet hela tiden med undantag av några varv under lördagsnatten, då Nicolas Lapierre i Toyota TS030 Hybrid tog sig förbi och en stenhård sekundstrid trollband publiken. Som vanligt var det omkörningarna av de långsammare bilarna som blev farligast och Toyota-föraren Anthony Davidson gjorde en vådlig luftfärd efter ett missförstånd med en GTE Am-bil.
Sista kvarvarande Toyota TS030 Hybrid kraschade under natten med Nissans experimentbil DeltaWing, som tvingades bryta, och senare bröt även Toyotan med ett motorfel.
De fyra kvarvarande Audi-bilarna skapade egen dramatik då förarna gick av banan vid flera tillfällen. Till och med Le Mans-räven Allan McNish – som satt så många kvalrekord – var ute i gruset och botaniserade. Därmed missade teamkamraten Tom Kristensen chansen att vinna Le Mans för nionde gången. Dansken ska dock inte vara så ledsen, att någon annan förare i framtiden skulle komma upp i nio segrar är ytterst osannolikt. Segern i Le Mans är Audis 11:e, sedan starten år 2000.
Årets race på Le Mans var det 80:e i ordningen och arrangören ACO passade på att meddela sina nya regler inför racet 2014, om två år. För att främja teknikutvecklingen i klassen LMP1 släpper man alla krav på antal cylindrar, motorvolym, turbotryck och restriktorer. Enda begränsningen blir istället bränsleförbrukningen per varv, 3,99 l/varv för dieselbilarna och 4,95 för bensin. Maxvikten sänks något och alla fabriksteam måste ha hybridsystem. Alla LMP1-bilar måste ha tak och föraren höjs upp för att förbättra sikten (och därmed undvika krascher vid omkörningar).

Resultat Le Mans 2012
–
Pos Bil Förare Klass Varv Distans till vinnaren
1. #1 Audi Lotterer/Fassler/Treluyer LMP1 378
2. #2 Audi McNish/Capello/Kristensen LMP1 377 + 1 Lap
3. #4 Audi Jarvis/Bonanomi/Rockenfeller LMP1 375 + 3 Laps
4. #12 Lola Prost/Heidfeld/Jani LMP1 367 + 11 Laps
5. #3 Audi Gene/Dumas/Duval LMP1 366 + 12 Laps
6. #22 HPD Brabham/Dumbreck/Chandhok LMP1 357 + 21 Laps
7. #44 HPD Potolicchio/Dalziel/K-Smith LMP2 354 + 24 Laps
8. #46 Oreca Thiriet/Beche/Tinseau LMP2 353 + 25 Laps
9. #49 Oreca Perez Companc/Kaffer/Ayari LMP2 352 + 26 Laps
10. #26 Oreca Ragues/Panciatici/Rusinov LMP2 351 + 27 Laps
11. #13 Lola Belicchi/Bleekemolen/Primat LMP1 350 + 28 Laps
12. #41 Zytek Zugel/Julian/Gonzalez LMP2 348 + 30 Laps
13. #25 Oreca Martin/Charouz/Graves LMP2 346 + 32 Laps
14. #35 Morgan H Hansson/Leinders/Martin LMP2 341 + 37 Laps
15. #42 Zytek Brundle/Brundle/Ordonez LMP2 340 + 38 Laps
16. #23 Oreca Tresson/Mailleux/Lombard LMP2 340 + 2m47.469s
17. #51 Ferrari Fisichella/Bruni/Vilander GTEP 336 + 42 Laps
18. #59 Ferrari Makowiecki/Melo/Farnbacher GTEP 333 + 45 Laps
19. #97 Aston Mucke/Fernandez/Turner GTEP 332 + 46 Laps
20. #50 Corvette Bornhauser/Canal/Lamy GTEA 329 + 49 Laps
21. #67 Porsche Pons/Armindo/Narac GTEA 328 + 50 Laps
22. #71 Ferrari Bertolini/Beretta/Cioci GTEP 326 + 52 Laps
23. #73 Corvette Garcia/Magnussen/Taylor GTEP 326 + 3m10.910s
24. #45 Oreca Briere/Nakano/Petersen LMP2 325 + 53 Laps
25. #57 Ferrari Krohn/Jonsson/Rugolo GTEA 323 + 55 Laps
26. #40 Oreca Frey/Hirschi/Meichtry LMP2 320 + 58 Laps
27. #79 Porsche Neiman/Pumpelly/Pilet GTEA 313 + 65 Laps
28. #70 Corvette Bourret/Gibon/Belloc GTEA 309 + 69 Laps
29. #43 Norma Rosier/Haezebrouck/Thirion LMP2 308 + 70 Laps
30. #21 HPD Leventis/Kane/Watts LMP1 303 + 75 Laps
31. #61 Ferrari Kauffman/Aguas/Vickers GTEA 294 + 84 Laps
32. #83 Ferrari Rodrigues/Illiano/Ferte GTEA 292 + 86 Laps
33. #55 Porsche Daniels/Palttala/Camathias GTEA 290 + 88 Laps
34. #74 Corvette Gavin/Westbrook/Milner GTEP 215 + 163 Laps
35. #17 Dome Minassian/Bourdais/Ara LMP1 202 + 176 Laps
36. #38 Zytek Hancock/Dolan/Kurosawa LMP2 271 Retired
37. #33 HPD Tucker/Bouchut/Diaz LMP2 240 Retired
38. #30 Lola Sims/Buurman/Iannetta LMP2 239 Retired
39. #88 Porsche Ried/Roda/Ruberti GTEA 222 Retired
40. #15 OAK Montagny/Kraihamer/Baguette LMP1 219 Retired
41. #66 Ferrari Walker/Cocker/Wills GTEP 204 Retired
42. #48 Oreca Firth/Hartley/Hughes LMP2 196 Retired
43. #77 Porsche Lietz/Lieb/Henzler GTEP 184 Retired
44. #75 Porsche al Faisal/Curtis/Edwards GTEA 180 Retired
45. #31 Lola Holzer/Schultis/Moro LMP2 155 Retired
46. #58 Ferrari Ehret/Jeannette/Montecalvo GTEA 146 Retired
47. #24 Morgan Nicolet/Lahaye/Pla LMP2 139 Retired
48. #7 Toyota Wurz/Lapierre/Nakajima LMP1 134 Retired
49. #80 Porsche Bergmeister/Long/Holzer GTEP 114 Retired
50. #28 Lola Giroix/Badey/Johansson LMP2 92 Retired
51. #8 Toyota Davidson/Buemi/Sarrazin LMP1 82 Retired
52. #0 DeltaWing Franchitti/Krumm/Motoyama CDNT 75 Retired
53. #81 Ferrari Perazzini/Cadei/Griffin GTEA 70 Retired
54. #99 Aston Nygaard/Poulsen/Simonsen GTEA 31 Retired
55. #16 Pescarolo Collard/Bouillon/Hall LMP1 20 Retired
56. #29 Lola Ihara/Deletraz/Rostan LMP2 17 Retired