
Att fler biltillverkare än någonsin satsar på suvar är ingen överraskning. Audi har inlett en enorm satsning där många nya suvar ska lanseras, bland annat nya lyxmodellen Q8, och trenden märks även hos mindre märken. Samtidigt planerar både Bentley, Jaguar och Rolls-Royce egna suvmodeller.
Hos Honda är det CR-V som står för en stor del av försäljningen. Snart får den sällskap av den mindre modellen HR-V som ska utmana Nissan Juke och kommande Mazda CX-3. Det innebär att andra modeller, som Civic och Accord, hamnar lite mer i skymundan.
Här nedan kan du se försäljningsutvecklingen i Sverige för Volkswagen Passat och suv-modellen Tiguan, samt för konkurrenterna Volvo V70 och XC60. Just XC60-försäljningen har ökat enormt medan V70 knappt ökat alls sedan 2008.
Läs också: Så svindyr blir nya modellen från Rolls-Royce
Ser du inget diagram? Klicka här
Mellanklassen är hård att konkurrera i och biltillverkarna tjänar generellt sett mer på suvar. Ett konkret exempel är Honda Accord, som inte får någon efterföljare i Storbritannien. Det bekräftar Leon Brannan, som är ansvarig för bildivisionen av Honda i Storbritannien.
”Vi håller på att sälja slut på Accord och vi kommer inte återvända till segmentet”, sade han på ett pressevent under måndagen, enligt Automotive News.
Läs också: Audi ska köra om BMW med fler suvar
Det är framför allt Volkswagen, Mercedes, BMW och Audi som dominerar klassen och kostnaden för att konkurrera är helt enkelt för hög.
Här i Sverige har Honda Accord inte sålt i något större antal men få modeller har sålts under samma namn under så lång tid. Men något faktiskt beslut om att inte sälja Accord i Europa är ännu inte taget, enligt Maria Johansson, informationsansvarig på svenska Honda.
”Gällande Accord så säljer vi innevarande modell in på 2015, men något beslut om Accordens framtid i Europa är ännu inte taget”, säger hon.
Läs också: Fler köper en suv – är mellanklassen på väg att dö?
Läs också: Så ska Honda storsatsa för att lyfta försäljningen

Läs också…