
Sedan länge har Audi och BMW utmanat varandra om förstaplatsen bland världens premiumtillverkare. Målet för Audi är att sälja två miljoner bilar per år redan om sju år. I en intervju med Automotive News avslöjar Audichefen Rupert Stadler hur det ska gå till.
”För att bli nummer ett krävs mer än att bara sälja fler bilar än konkurrenterna. Man måste också erbjuda bättre kvalitet, enastående service och mycket mer. Dessa ”mjuka faktorer” är lika viktiga för oss som försäljningsvolym”, säger Rupert Stadler.
Han nämner att Audi ”bryr sig om sitt ansvar när det gäller utsläpp”, men avslöjar också att Audi storsatsar på sportiga S- och RS-modeller. Framöver ska Audi dock fokusera på en annan biltyp: suvar och crossovers. År 2020 ska var tredje Audimodell som säljs i världen vara en suv.

Audis Q-modeller är just nu tre till antalet men snart påbörjas en stor produktoffensiv – bland annat med coupécrossovern Q6 och en helt ny Q7, men också med mindre modeller som Q4.
”Premium har ingenting med längd och bredd att göra. Det är en attityd. Det är en viss typ av kvalitet som du ger en bil, en viss nivå av innovation och teknik som är mycket viktigare än storlek.”
Q-modellerna blir extremt viktiga på den marknad som just nu är Audis absolut viktigaste: Kina. Här finns också den största potentialen att växa, enligt Rupert Stadler.