Den kinesiska mobiljätten Huawei ger sig in på elbilsmarknaden tillsammans med elbilstillverkaren Chery. Bilarna kommer att marknadsföras under namnet Luxeed.
70 mils räckvidd för 25 000 euro låter lite för bra för att vara sant, och det är det. Men det är delvis sant. Toppmodellen av Luxeed S7 sägs ha 70 mils räckvidd enligt den kinesiska körcykeln, uppger Car News China. De skriver också att instegsmodellen ska kosta 25 000 euro. Den summan kan inte översättas rakt av till svenska kronor eftersom det tillkommer tull, moms och avgifter.


Instegsmodellen har en elmotor på bakaxeln som ger 292 hästkrafter till bakhjulen. Den fyrhjulsdrivna versionen har dessutom en 204-hästarsmotor som driver framhjulen. Systemeffekten är 496 hästkrafter.
Elsystemet är på 800 volt vilket medger snabb snabbladdning. Batterierna kommer från Catl. I en version ska två olika typer av batterier (litiumjon med NMC-kemi och litiumjärnfosfat, LFP) blandas för att hålla nere kostnaden och samtidigt behålla goda egenskaper i kyla.

Förarassistans-systemet ska vara mycket avancerat och använda sig av elva kameror, tre radar, 12 ultraljudsröntgen och en lidar, ljusradar, på taket. Tanken är att bilen ska vara självkörande på i 45 kinesiska städer och på motorvägarna. Det är knappast troligt att instegsmodellen får alla denna utrustning.
Luxeed S7 är 500 cm lång, 196 cm brd och 147 cm hög. Axelavståndet är 295 cm och tjänstevikten är 2 170 kg.
De fullständiga specifikationerna och slutliga priserna offentliggörs vid den officiella lanseringen. Huawei samarbetar även med flera kinesiska biltillverkare som Avatr, Nio och Seres.