
Hyundai är snåla med bilderna och släpper ännu så länge bara ett enda foto på nya konceptbilen ”i-oniq”. Men Hyundai berättar några grundfakta för i-oniq och vill med denna konceptbil peka ut en möjlig framtid, det som man kallar för ”New Thinking”.
Karossformen på Hyundai i-oniq är en blandning av flera biltyper, lite ”tvådörrarcoupé-halvkombi” eller ”shooting brake” som vi minns från till exempel Volvo P1800 ES, BMW Z3 Coupé, med flera. Mercedes nosade lite på de här idéerna redan 2008 med sin ”Concept Fascination” och det har kommit flera konceptbilar i samma riktning sedan dess.
Tittar man noga på dörrspringorna på Hyundai i-oniq ser den ut att ha en spännande dörröppning. Kanske blir det samma dramatiska dörröppning som på Saab Aero X, men det återstår att se när Hyundai i-oniq premiärvisas på Genévesalongen.

Hyundai i-oniq är en elbil med räckviddsförlängare, det vill säga en förbränningsmotor som vid behov kan starta och via en generator ladda upp batteripaketet. Hyundai har valt en 1,0-liters trecylindrig bensinmotor som ger 109 hk.
Storleken på litiumjonbatterierna nämns inte men de ska räcka för en körsträcka på upp till tolv mil innan förbränningsmotorn behöver ladda batterierna. Tillsammans ger de två motorerna en räckvidd på upp till 70 mil innan det är dags att tanka eller ladda. Koldioxidutsläppet mäts med EU:s speciella körcykel för laddhybrider och anges till 45 g/km.