Det är bara ett år sedan Hyundais hajpade elbil Ioniq 5 lanserades och det var först i höstas som exemplar sakta började landa i större antal i Sverige. Men, som Recharge rapporterade om i november är det redan dags för en modelluppdatering.
Nu meddelar nämligen tillverkaren officiellt att bilen inför årsmodell 2023 får sitt plattformssyskon Kia EV6:s större batteripaket på 77,4 kWh och därmed mer räckvidd. Hur många extra kilometer det är tal om nämns dock inte, men bakhjulsdrivna EV6 har en WLTP-räckvidd på 526 km jämfört med Ioniq 5 72,6 kWh RWD:s 462 km.
Mer räckvidd i all ära men desto mer intressant för köpare här i kalla nord är att Hyundai Ioniq 5 också uppdateras med en avgörande mjukvarufunktion den saknade vid lanseringen: batterikonditionering.
Den (på sommaren) mycket snabbt laddande Ioniq 5 kommer nu kunna automatiskt optimera temperaturen i batterierna inför laddstopp, något som särskilt kommer att korta laddtiderna i vinterkyla. Precis som i andra ebilar med samma funktion (Teslas, exempelvis) kommer batterikonditoneringen aktiveras när en laddpunkt läggs in som destination i Ioniq 5:s inbyggda navigationssystem.
Även redan levererade bilar kommer att få den nya funktionen som kommer att inkluderas i en kommande mjukvaruuppdatering, bekräftar Tobias Joelsson, pr-chef på Hyundai i Sverige, till Recharge.
– Även nuvarande Ioniq 5 kommer få förvärmning vid navigering mot snabbladdare. Funktionen adderas i samband med en mjukvaruuppdatering som kommer under första halvåret 2022, skriver han i ett mejl till Recharge.
Nya kamerabackspeglar – men ingen bakrutetorkare

En annan miss förblir dock oåtgärdad. Vi har tidigare kritiserat Hyundais val att inte montera en bakrutetorkare på Ioniq 5, något som särskilt straffar sig i dåligt väder när bilen blir som smutsigast.
Nu får Ioniq 5 något som kanske kommer mildra problemet något: kamerabackspeglar. Både ytter- och innerbackspeglar ersätts med kameror och skärmar som ska ”förbättra körupplevelsen” snarare än addera räckvidd, heter det.
Tilltaget känns igen från bland annat Audi e-tron och Honda E men också Ioniq 5:s kommande plattformssyskon Genesis GV60. Till skillnad från de första två så ersätter Hyundai nu även innerbackspegeln med en ”Digital Centre Mirror” som använder en kamera monterad under Ioniq 5:s bakre spoiler för att ge en panoramavy bakåt.