I reklamen får Kia småbilen Picanto att framstå som ”en riktigt miljövänlig bil”. Men Konsumentverket håller inte med. Nu fälls Kia i hovrätten och tvingas betala ett mycket högt vite.
Kia Picanto Eco får inte kallas för miljövänlig, enligt Konsumentombudsmannen.
För fyra år sedan skrev Kia i sin marknadsföring att småbilen Picanto Eco hade flera fördelar för miljön. Bland annat var bilen enligt Kia ”en riktigt miljövänlig bil”. Konsumentombudsmannen (KO) ansåg att det var vilseledande och förbjöd Kia att använda formuleringar som fick bilen att framstå som miljövänlig.
Kia fortsatte att beskriva Picanto Eco som bra för miljön, och bland annat användes formuleringar som ”snäll mot plånbok och miljö”. KO stämde Kia i tingsrätten som dömde Kia att betala vite på 400.000 kronor. Kia överklagade domen till hovrätten, och även där fälldes Kia.
Tidigare har bland annat Mercedes hotats med vite i Marknadsdomstolen, efter att ha kallat B 170 NGT för miljövänlig i en annons. Däremot godkändes formuleringen i en 73-sidig broschyr, där Mercedes förklarat formuleringen med att bilen har dieselpartikelfilter och start/stopp-funktion. Även energibolagen Billinge Energi och Göteborg Energi fått ändra sin marknadsföring efter att KO reagerat på att bolagen beskrev energin de producerade som miljövänlig.