Efter att Koenigsegg Group tackade nej till Saab Automotive har i all tysthet kinesiska Beijing Automotive, BAIC, fortsatt att jobba i Trollhättan. Enligt anonyma källor med insyn är BAIC beredda att betala stora summor för att köpa över de gamla verktygen till Saab 9-5.
Saab kämpar för att överleva. Inom några dygn vet vi hur det går. Konkurs eller ny ägare?
Just nu pågår sammanträden på högsta nivå i Detroit där företrädare för General Motors, Saab Automotive och svenska regeringen möts för att hitta en tänkbar framtid. Det planerade styrelsemötet hos General Motors ska börja under måndagskvällen, lokal tid, och fortsätter sedan in under tisdag 1 december. Räkna med att vi får besked om GM:s beslut under slutet av tisdag, sannolikt sent tisdag kväll svensk tid.
Som vi berättat tidigare är det två eller tre intressenter kvar som är villiga att köpa Saab Automotive, efter att Koenigsegg Group oväntat hoppat av affären i slutet av november. Läs mer om detta på den här länken. En av dessa intressenter är kinesiska Beijing Automotive Industry Holding Corporation (BAIC). I en intervju med nyhetsbyrån Reuters sa BAIC:s vd Dazong Wang nyligen att man är otåliga och vill ha en snabb affär, samtidigt som han sa att man ska vänta och se.
Enligt den vanligen mycket välunderättade sajten SaabsUnited.com är kinesernas intresse för Saab stort och man vill fram för allt komma över de gamla pressverktygen till Saab 9-5 sedan. Den stora sedanmodellen anses lämplig för att göra en kinesisk version för tillverkning och försäljning i Kina, av BAIC. Även om "gamla" 9-5 anses bedagad i Europa har modellen mycket hög krocksäkerhet och skulle med kinesiska mått bli fullt konkurrenskraftig.
Wang Zadong, chef för BAIC, kan erbjuda Saab Automobile ett välbehövlig tillskott i kassan.
Enligt de källor som SaabsUnited.com åberopar har kinesiska BAIC aldrig upphört sitt arbete med Saab Automobile, även efter det att Koenigsegg Group drog sig tillbaka. Kineserna är på plats i Trollhättan och fortsätter att dag för dag förbereda en flytt av verktygen från gamla 9-5 till Kina. Oavsett vem som blir ägare till Saab Automobile vill BAIC sätta igång med produktionen i Kina av gamla 9-5 och för det samarbetet finns det en prislapp. Beloppet är ännu så länge hemligt men borde handla om en eller ett par miljarder kronor.
Dessa pengar skulle i så fall bli ett välkommet tillskott för Saab i sin strävan att blir självständiga från General Motors. Det behövs ett finansiellt tillskott för att Saab ska komma igång på allvar med produktionen i Trollhättan, där man nyligen byggde den första officiella 9-5:an – se länk här.
Räkna med att mötena i Detroit – se länk här – ger resultat de närmaste timmarna. Saabs framtid avgörs – och vi har ingen aning om hur GM:s styrelse ser på den lilla biltillverkaren i Trollhättan. Fortsättning, ny ägare eller nedläggning – det avgörs inom närmaste dygnet. Vad som inte är speciellt positivt är att Saabs närvaro på Los Angeles Motor Show tydligen är inställt. Vi väntar ännu så länge på ett officiellt meddelande.