Ännu så länge har vi bara en bild, eller rättare sagt en illustration av modellnamnet: Agera RS. Första tanken är givetvis att Agera RS på ett naturligt sätt fyller upp tomrummet mellan Agera R och One:1. Den förstnämnda ger 1.115 hk/1.200 Nm och de sex exemplaren (alla sålda) av One:1 ger 1.360 hk och 1.371 Nm.
Nu är det inte alls säkert att det blir som vi gissar. Christian von Koenigsegg har överraskat förut och Agera RS kanske tar en helt annan riktning. Vi får helt enkelt stilla oss och invänta början på nästa månad, när Genèvesalongen öppnar. Traditionellt har Genèvesalongen alltid varit Koenigseggs viktigaste utställning och här kan man under loppet av ett par dagar teckna order som räcker nästan hela året.
Det vi däremot vet med säkerhet är att Koenigsegg Agera RS är den ”lilla” nyheten på Genèvesalongen. Koenigsegg har något viktigare att berätta och återigen är det fritt fram för spekulation. Tillsammans med namnet ”Agera RS” visar Koenigsegg också upp ett annat modellnamn, ”Regera” (se bilderna nedan). En så kallad megacar som One:1 med en megawatt i toppeffekt, 1.360 hk.
Koenigsegg One:1 var en begränsad serie på sex bilar men kanske har trycket varit så stort att man nu släpper en ny, liten serie med samma motor. Det skulle i så fall förklara det nya modellnamnet. Vi får se vad Christian von Koenigsegg och hans bilbyggare har hittat på i början på mars.
Om det inte är en modellnyhet kan det handla om en teknisk nyhet. Eftersom vi vet att Koenigsegg länge samarbetat med företaget Cargine kring så kallade ”fria ventiler”, det vill säga en ventilstyrning som inte styrs av kamaxlar. Kanske är tekniken så mogen att den är färdig att visas upp på riktigt i Genève?
Missa inte den här läsningen:
PROV: Koenigsegg One:1 – starkaste bilen vi kört

