Var tredje bil hos bilhandlarna är laddbar och försäljningen av begagnade elbilar har ökat med 73 procent på ett år. För att en begagnad elbil ska vara ett intressant alternativ måste kostnaderna om något går sönder vara rimliga.
– Elbilen måste gå att äga och underhålla under lång tid, inte bara de första åren. Det skriver Lars Bergmark som är vd för Svenska Fordonsbranschens i en debattartikel i SvD.
I många elbilar och laddhybrider går batteriet inte att reparera, utan måste bytas helt. Det gör reparationerna mycket dyra – ibland dyrare än vad bilen är värd. För många hushåll innebär en äldre elbil därför en betydande ekonomisk risk, även när fordonet i övrigt fungerar bra.
Läs även: Begagnade elbilar ökar med 73 procent – dessa är mest poppis
Tvingas anlita märkesverkstäder
Ett annat problem som driver upp kostnaderna är att många fristående verkstäder inte har tillgång till de datasystem som krävs för att reparera elbilar.
– Resultatet blir att bilägare i många fall hänvisas till (dyra) märkesverkstäder, skriver Lars Bergmark och påpekar att lägre konkurrens leder till högre priser.
Han menar att det krävs flera beslut för att det inte ska uppstå en reparationskris.
- Det måste vara ett krav att batterier kan bytas eller repareras till en rimlig kostnad.
- Fristående tillverkare måste få tillfång till nödvändiga fordonsdata.