Hoppa till innehåll
Recharge

Krav: ”Elbilsbatterier måste kunna lagas”

Det måste gå att reparera en äldre elbil till rimlig kostnad, kräver Svenska Fordonsbranschens vd i en debattartikel.

Var tredje bil hos bilhandlarna är laddbar och försäljningen av begagnade elbilar har ökat med 73 procent på ett år. För att en begagnad elbil ska vara ett intressant alternativ måste kostnaderna om något går sönder vara rimliga.

– Elbilen måste gå att äga och underhålla under lång tid, inte bara de första åren. Det skriver Lars Bergmark som är vd för Svenska Fordonsbranschens i en debattartikel i SvD.

I många elbilar och laddhybrider går batteriet inte att reparera, utan måste bytas helt. Det gör reparationerna mycket dyra – ibland dyrare än vad bilen är värd. För många hushåll innebär en äldre elbil därför en betydande ekonomisk risk, även när fordonet i övrigt fungerar bra.

Tvingas anlita märkesverkstäder

Ett annat problem som driver upp kostnaderna är att många fristående verkstäder inte har tillgång till de datasystem som krävs för att reparera elbilar.

– Resultatet blir att bilägare i många fall hänvisas till (dyra) märkesverkstäder, skriver Lars Bergmark och påpekar att lägre konkurrens leder till högre priser.

Han menar att det krävs flera beslut för att det inte ska uppstå en reparationskris.

  • Det måste vara ett krav att batterier kan bytas eller repareras till en rimlig kostnad.
  • Fristående tillverkare måste få tillfång till nödvändiga fordonsdata.

Journalist, fotograf och redaktör med mångårig erfarenhet inom motor och fotografi. Skriver om bilar, industri och bransch. Tidigare chefredaktör för tidningarna Fotosidan Magasin, Proffsfoto och Kamera & Bild.

Email: magnus@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.