Hoppa till innehåll

Huracán Super Trofeo – racebil med hemlighet

Den nya raceversionen Huracán LP 620-2 Super Trofeo har presenterats av Lamborghini, byggd för enbilsklassen ”Lamborghini Blancpain Super Trofeo”. Toppeffekten ökar till 620 hk och vikten har bantats med 151 kilo. Huracán Super Trofeo är bakhjulsdriven och det är något som vi snart också kan hitta hos gatversionen.

Huracán Super Trofeo – racebil med hemlighet
Aerodynamiskt skiljer sig Huracán LP 620-2 Super Trofeo ganska mycket från gatversionen, mest uppenbart är förstås den stora bakvingen. Men som vi ser är det större öppningar för att släppa ut kylluften och en stor diffusor bak. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Med en ny generation Lamborghini Huracán kommer också behovet av att konstruera en ny racebil för enbilsklassen ”Lamborghini Blancpain Super Trofeo”. Serien körs i Europa, Asien och Nordamerika.

I onsdags släppte Lamborghini all information om den nya Huracán LP 620-2 Super Trofeo. Fyrhjulsdriften från gatversionen är bortbantad och sammanlagt har man fått ner vikten med 151 kilo till 1.270 kilo. Då ingår ändå en störtbur på 43 kilo som sträcker sig ända bak till transaxeln. Det nya chassit tillsammans med störtburen har ökat vridstyvheten med 45 procent jämfört med föregångaren Gallardo.

V10-motorn på 5,2 liter är lite ompysslad och utan behovet av ljuddämpare ger den nu tio hästar extra, 620 hk. Det ger ett vikt/effekt-förhållande på 2,05 kilo/hästkraft. Elsystemet är nytt för att spara vikt och en Motec M182 håller reda på alla data och förser instrumentpanelen med information. Bosch Motorsport har utvecklat ett antispinnsystem till Lamborghini Huracán LP 620-2 Super Trofeo som går att ställa i tolv lägen för att anpassa effekten till bakhjulen, beroende på grepp och väder.

Pirelli levererar slicksen och de mäter 305/660-18 fram och 315/680-18 bak. Öhlins har byggt stötdämparna till Lamborghini Huracán LP 620-2 Super Trofeo och de är förstås fullt justerbara. Styrningen har ett elservo. Arbetet med att ta fram den nya racebilen har skett i samarbete med Dallara Engineering och dess grundare Gian Paolo Dallara, som även var med och utvecklade den legendariska Lamborghini Miura i början på 60-talet.

Att det är fullt möjligt att Lamborghini även bygger en bakhjulsdriven version av Huracán var något som Lambochefen Stephan Winkelmann öppet medgav när Huracán LP 620-2 Super Trofeo presenterades. Och det vore ganska naturligt då man 2009 byggde en mindre serie på 250 bilar av Gallardo som bakhjulsdriven, LP 550-2 Balboni. Stephan Winkelmann berättade också att det givetvis kommer fler versioner av Huracán, närmast kan vi förvänta oss en lättad och ännu sportigare Superleggera.

 

Gratis läsning för prenumeranterna, digitalt:

auto motor & sport 13-2014: Första provkörningen av Lamborghini Huracán

Huracán Super Trofeo – racebil med hemlighet
Den nya raceversionen Lamborghini Huracán LP 620-2 Super Trofeo är bakhjulsdriven och det är något som vi snart också kan hitta hos gatversionen. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Huracán Super Trofeo – racebil med hemlighet
Från vänster Lamborghinichefen Stephan Winkelmann, i mitten motorsportlegenden Giam Paolo Dallara och till höger Lamborghinis forsknings- och utvecklingschef Maurizio Reggiani. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION
Huracán Super Trofeo – racebil med hemlighet
Den nya raceversionen är byggd för enbilsklassen ”Lamborghini Blancpain Super Trofeo”. Toppeffekten i V10-motorn ökar med 10 hk till 620 hk och vikten har bantats med 151 kilo. KLICKA PÅ BILDEN FÖR STÖRRE VERSION

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.