Hoppa till innehåll

Lamborghini Superleggera

Fredrik Huldt har provkört ännu en superbil. Senast i raden är Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera. ”Den är en jävla dröm att köra!” Fredrik Hult i en helt naturlig situation (och pose…) Vad är ditt första intryck?FH: Att det inte skett någon dramatisk förändring mot Fredrik Huldt provkörde Gallardo LP 570-4 Superleggera på Monteblanco-banan utanför […]

Fredrik Huldt har provkört ännu en superbil. Senast i raden är Lamborghini Gallardo LP 570-4 Superleggera. ”Den är en jävla dröm att köra!”

Lamborghini Superleggera

Fredrik Hult i en helt naturlig situation (och pose…)

Vad är ditt första intryck?
FH: Att det inte skett någon dramatisk förändring mot

Lamborghini Superleggera

Fredrik Huldt provkörde Gallardo LP 570-4 Superleggera på Monteblanco-banan utanför Sevilla. Motorn drar stenhårt från noll och intet…

Superleggera Mk1 från 2007. Konceptet är exakt detsamma. 570-4 Superleggera är en kolfiberbantad och lätt trimmad Gallardo 560-4 som fått en hårdare setup. Den är snabbare såklart. Toppfarten är 325 km/h och den gör 0-200 på 10,2 sekunder.

Hur är den att köra?
FH: En jävla dröm. Motorn på 570 hästar drar stenhårt från noll och intet. Den ylar så sjukt vackert att jag låg vaken halva natten igår och tänkte på ljudet. Inte den vassa rondell-genom-stål-sången som Murciélago har. Utan en djup och fyllig tenor. (Lyssna här!) När man passerar depåmuren på start/målrakan här på Monteblanco-banan med full gas och ljudet studsar tillbaka från väggen i 250 km/h… Ja, man blir lätt lite patetisk när man pratar om det.

Fyrhjulsdriften med viskokoppling och 30/70-fördelning premierar en aggressiv gasfot. Tillsammans med fjädringen som

Lamborghini Superleggera

Ord som ligger nära till hands: Kraftfull!

är 30 procent hårdare innebär det att kraften blir väldigt användbar. Kombinationen av låg vikt, bara 1.340 kilo torr, och överstarka kolfiberbromsar gör Superleggera till en imponerande utmanare vid bromspunkterna.

Man har dragit nytta av erfarenheter från Lamborghinis racingserie Super Trofeo. Det märks. Provkörningen sker på Monteblanco-banan utanför Sevilla. En väldigt teknisk och ganska kuperad bana. Bland annat finns en skön vänster där man accelererar med full gas genom hela den snäva kurvan, som även går över ett krön. En kurva som skulle dra ner byxorna på en bil med dålig balans. Superleggera rör sig lite över ett par ojämnheter, men bara det faktum att man kan hålla stumt och låta V10:an yla för full hals genom passagen är ett grymt bra betyg.
Vi kör den dock inte på väg över huvudtaget. Så frågan om den är hopplöst obekväm till vardags har jag svårt att svara på.

Hur står den sig mot konkurrenterna?
FH: Den kommer såklart att jämföras med Ferrari 458 Italia (
Klicka här för för att läsa provkörning). Den är i samma storleksklass och har samma toppeffekt. Jag körde 458 för några dagar sedan och har aldrig varit mer imponerad av en sportbil. Har den här Lamborghinin en chans? En sak är säker. Lambon är inte lika high tech och avancerad. Men den är mycket snabbare än jag hade väntat och har flera saker som talar för den. Vikteffektförhållandet på 2,35 kilo per hästkraft, jättebromsarna, fyrhjulsdriften och den maffiga V10:an.

Är det något som har överraskat?
FH: Den är väldigt stabil under tunga inbromsningar. Däremot för understyrd ut ur kurvorna för min smak. En eftergift för att kunna hålla bakänden stabil och göra bilen mer användbar för medelkunden. Men, viskokopplingen flyttar mer kraft bakåt om man går hårt på gas så det löser mycket av det problemet på ett trevligt sätt. Den gör powerslides som om den inte vore byggd för något annat. Mer bilder och spännande info om körupplevelsen och tekniken i nästa nummer (nr 9) såklart!

Vi har dessutom hunnit filma den, men min fotograf har stuckit med materialet till Italien! Om vi lyckas få tag i honom och banden kommer vi såklart att bjuda på lite skön rörlig action också.
Hann även med att sitta ner med Lamborghinis vd Stephan Winkelmann. Vi försöker få med den intervjun också i nästa nummer (nr 9).

När kommer den till Sverige och vad kommer den att kosta?
FH: Produktionen i Sant’Agata har redan startat och fabriken lovar korta leveranstider. Priset är 175.400 € (euro) plus skatt. Ett bra pris i den här superligan.

• För mer fakta och fler bilder se länkar nedan.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.