Läs också…
• Lamborghini Urus – nya suven – avslöjad i förtid
• Lamborghini Urus – officiella bilder och fakta
Lamborghini Urus tillhör kanske de mer kontroversiella premiärerna på bilsalongen i Beijing, på samma sätt som Bentley Exp 9F på Frankfurtsalongen. Det gäller att locka kunder i Asien och då blir en crossover ett mycket viktigt vapen – oavsett om märkesentusiasterna håller med eller inte.
Om Lamborghini ger Urus grönt ljus för serieproduktion bör omkring 3.000 exemplar kunna tillverkas årligen. De viktigaste marknaderna blir Kina, Ryssland, Mellanöstern och USA. Enligt Lamborghinis vd Stephan Winkelmann är det fullt möjligt att bilen sätts i produktion inom tre till fyra år. Urus blir en Lamborghini som kunderna ska kunna köra varje dag – inte bara på helgerna och på track days.
”Vi tror att suv-segmentet är det rätta för oss. Det har störst tillväxtpotential och väcker mest känslor. Vi investerar i lönsamhet”, säger Stephan Winkelmann till branschtidningen Automotive News.
Vad tycker du – snygg eller bara onödig?