Knappt två dygn för tidigt har de första bilderna på Jaguars efterlängtade M5-killer läckt ut på internet. De första faktauppgifterna berättar om en helt ny 5,0-liters kompressormatad V8 som ger 510 hk och hela 625 Nm mellan 2.500-5.500 rpm. 0-100 km/h går på 4,9 sekunder.
Med 510 hk och 625 Nm placerar sig nya XFR en bit under Audi RS6, med 580 hk och 650 Nm. Men i gengäld har Jaggan förmodligen inte lika många kilo att släpa på. KLICKA FÖR STÖRRE
Spionbilderna har varit många och den sista tiden har Jaguar knappt orkat maskera testbilarna. Men nu är de första bilderna här på nya XFR – knappt två dygn innan den officiella premiären på Detroit-salongen.
De uppgifter som läckt ut på internet är ännu så länge inte så detaljerade och inte heller officiellt bekräftade. En liten brasklappa ska alltså stickas in, tills Jaguar släpper all information på den nya modell som har siktet inställt på modeller som BMW M5, Audi RS6 och Mercedes E63 AMG.
Motorvolymen på V8:an har ökats från 4,2 till fulla 5,0 liter och beteckningen är "AJ-V8 Gen III". En förbättrad Roots-kompressor bidrar till imponerande effektsiffror: toppeffekten är 510 hk mellan 6.000-6.500 rpm och vridmomentet hela 625 Nm mellan 2.500-5.500 rpm. Jämfört med motorn i SV8 är det en ökning med 23 procent i toppeffekt och 12 procent mer vridmoment.
Chassibalansen hos XF har vi berömt förut och vi får hoppas att XFR känns lika rätt för sitt ändamål. Någon prisuppgift har vi inte, men det bör bli betydligt mer än de 738.000 kronor som en SV8 kostar. KLICKA FÖR STÖRRE
Sexstegad automat är det enda alternativet och med pellen i botten avverkas 0-100 km/h på 4,9 sekunder. Toppfartspärren slår i vid 250 km/h och dit kommer man nog rätt snabbt. Jaguar hävdar också att den klassiska kvartsmilen på strippen (0-402 meter) avverkas på 13,1 sekunder. Alla denna effekt kostar dock och bränsleförbrukningen enligt ECE-normen anges till 12,5 l/100 km.
Chassimässigt har XFR kalibrerats för sportig körning och de elektroniskt styrda stötdämparna arbetar ihop med en aktiv differential för att ge maximalt grepp och stabilitet. Bromsarna är uppgraderade till rejält större storlek men några måttuppgifter har vi inte ännu.
Även inredningen är måttligt modifierad och man får leta efter de små diskreta XFR-loggorna. Styrningen har en snabbare utväxling, jämfört med vanliga XF. KLICKA FÖR STÖRRE
På utsidan är det relativt måttliga attribut som särskiljer XFR från den "vanliga" XF. Fronten har fått ett par stora luftintag i underkant med mörklackad nätgrill, motorhuven har begåvats med ett par luftutsläpp tillsammans med omarbetade utsläpp bakom framhjulen. En liten bakvinge kompletterar bilden och den som tittar noga ser också nya backspeglar med lysdiodblinkers. 20-tums fälgar är standard på XFR.
Försäljningsmässigt blir XFR en marginalprodukt för Jaguar men den bidrar säkert till att putsa siffrorna ytterligare. Den nya dieselmodellen med V6-motor kan däremot bli viktig på många marknader i Europa. Lanseringen av nya XF under 2008 blev en succé för Jaguar och man sålde totalt 65.000 bilar, en ökning med åtta procent jämfört med fjolåret. Därmed blev Jaguar ett av mycket få bilmärken som kunde uppvisa en tillväxt under 2008.
Fler detaljer om XFR får vi förhoppningsvis från vårt utsända reportageteam i Detroit. Kanske även en vink om vad läckerbiten ska kosta? Och när kommer Coupén?!




