Hoppa till innehåll

Lexus GS 300h – nya snålhybriden

Vill du åka snålt men undvika diesel? Då kan nya Lexus GS 300h vara ett alternativ med bensinfyra, elmotor och utlovat CO2-utsläpp på under 110 g/km. Drivlinan är samma som i Lexus IS 300h och har en sammanlagd toppeffekt på 223 hk.

Lexus GS 300h – nya snålhybriden
Utseendet är nytt på GS-serien och den tuffare stilen verkar att gå hem, försäljningen har ökat markant. Klicka på bilden ovan för att hoppa till bildgalleriet med högupplösta foton.

Lexus utökar i slutet av året sin GS-familj med en tredje modell – 300h – som hamnar mellan GS 250 och GS 450h. Modellbeteckningen låter förmodligen välbekant och det är därför att GS 300h ”lånar” samma drivlina som i den nya IS 300h.

Lexus GS 300h har en 2,5-liters direktinsprutad bensinfyra som ger 181 hk (133 kW) och 221 Nm, elmotorn är på 143 hk (105 kW) och 300 Nm. Den sammanlagda toppeffekten i Lexus GS 300h anges till 223 hk och steglös CVT-låda är som vanligt enda alternativet på denna hybridmodell från Lexus.

Någon exakt bränsleförbrukning vill Lexus inte uppge ännu för GS 300h, däremot siktar man på siffror under 110 g/km i CO2-utsläpp och under 5,0 l/100 km i bensinförbrukning (enligt EU:s testcykel, som vi alla vet är lätt att manipulera). Siffrorna för GS 300h blir alltså betydligt snålare än GS 450h som med sin V6:a vill ha 6,1 l/100 km och ger ett CO2-utsläpp vid 141 g/km.

Några prisuppgifter vill Lexus inte heller släppa för GS 300h, som just nu premiärvisas för publik på bilsalongen i Shanghai. Men rimligen borde priset hamna mellan GS 250 (från 405.000 kr) och GS 450h (512.900 kr).

 

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.