Enligt styrelseordförande Li Shufu, som i måndags genomförde köpet av Volvo PV, saknas det en stor sedan som kan tävla med Mercedes S-klass och BMW 7-serie. De kinesiska kunderna vill köpa lyx och det behövs om Volvo ska komma upp i målet 600.000 bilar om året.
I måndags slutfördes affären mellan Ford Motor Company och kinesiska Zhejiang Geely Holding Group. Därmed övergick Volvo Cars Corporation till sina nya ägare och en ny epok har inletts.
Li Shufu vill ha mer lyx i Volvo. Beslut om detta kan fattas redan i september.
Vad ska då hända med Volvo PV i händerna på sina nya ägare? En första indikation får vi i en intervju som brittiska Financial Times gjort med styrelseordförande Li Shufu, efter att nya styrelsen haft sitt första möte på måndagen i London:
"För tillfället tävlar vi med BMW, Audi och Mercedes men vi har ingen modell som kan mäta sig med 7-serien och S-klass. Vi behöver fylla ut det tomrummet," sa Li Shufu till tidningen.
Enligt Financial Times anser Li Shufu att Volvo har teknologin och kunnandet att bygga en större premiumvagn. Dessutom kan man ta ut högre priser för alla sina modeller:
"På den kinesiska marknaden vill kunderna ha lyxiga bilar, lyx som de kan se på och känna med sina händer," sa Li Shufu.
För säkerhets skull tillade Li Shufu att åsikterna var hans högst personliga och det är upp till den nya styrelsen att staka ut färdriktningen för Volvo Cars Corporation. Nästa gång man sammanträder är den 14 september.
Det mål som Zhejiang Geely Holding Group satt upp är att inom fem år sälja 600.000 Volvo, vilket i så fall är nästan en fördubbling jämfört med fjolåret (som dock var rätt skralt med 335.000 bilar). Tillväxten ska främst ske i Kina där man vill kraftigt utöka Volvos marknadsandel.
Den förlängda Volvo S80L tillverkas i Changan och har haft hygglig framgång i Kina. Modellen valdes för övrigt av de fyra kinesiska astronauterna – eller ”taikonauts” som det heter i Kina – Zhai Zhigang, Liu Boming, Jing Haipeng och Yang Liwei (den sistnämnda är inte med på bilden). Men enligt nya Volvo-ägaren Li Shufu behövs det mer än S80L för att konkurrera med Audi, BMW och Mercedes.
För att nå upp till 600.000 bilar behövs det sannolikt en ny fabrik i Kina som kompletterar Changan Auto, som Volvo driver i samarbete med Ford och Mazda. Enligt de kinesiska media som rapporterat i ämnet vill Geely lägga den nya fabriken i närheten av huvudstaden Beijing.
Intervjun med Li Shufu kan läsas i sin helhet, gratis för registrerade användare, genom att klicka på den här länken.