Lotus gör nu ett av sina största strategiska skiften på många år. Efter att elbilsförsäljningen bromsat in i premiumklassen väljer märket att lansera tre nya laddhybrider, skriver AutoCar.
För svenska kunder betyder det att Lotus åter kliver in i ett segment där vi faktiskt köper bilar. Laddhybridsmarknaden är fortsatt stark här och märket hoppas att en ny teknikmix kan ge en nystart efter flera svaga försäljningskvartal.
Läs också: PROV: Eletre – har Lotus sålt sin själ?
Elbilskritiken har ändrat planen
Den första modellen, som får premiär globalt i januari, blir en laddhybridversion av Eletre. Den får 912 hk, luftfjädring och aktiv krängningskontroll för att ge vad Lotus beskriver som sin mest körfokuserade suv hittills.
Lanseringen startar i Kina under första kvartalet 2026. Europa följer till hösten, alltså någon gång inför nästa modellår.
Det är en tydlig kursändring: Lotus hade tidigare ambitionen att bli ett renodlat elbilsmärke till 2028. Detta skrotas nu efter lägre elbilsefterfrågan i lyxsegmentet.
Feng Qingfeng, Lotus vd, förklarar att hybriderna ger fler valmöjligheter och öppnar dörrar till marknader med långsammare elektrifiering.
Han pekar på länder som Italien, Spanien och Saudiarabien – och Sverige, där laddhybridsförsäljningen fortfarande är stark i stora suv-klasser.
Missa inte: PROV: Lotus Emeya S – långt ifrån Chapmans ideal
Tullarna också en orsak
En annan aspekt är EU:s högre importtullar på elbilar från Kina. Hybriderna påverkas inte på samma sätt och ger Lotus ett mer gynnsamt prisläge på europeisk mark.
Lotus planerar totalt tre hybrider. Den mest intressanta för Sverige är kanske den nya kompakta suven som väntas 2027. Den kallas Vision X internt och placerar sig under Eletre, alltså i ett segment där volymerna finns.
Samtidigt fortsätter ekonomiska utmaningar att pressa Lotus. Under årets första nio månader gjorde företaget en rörelseförlust på närmare 4 miljarder kronor. Försäljningen i Europa, inklusive Sverige, har tappat mark efter svalare intresse för Eletre och sportbilen Emira.
En fråga för svenska Lotushandlare blir därmed om hybridtekniken ska få märket att vända uppåt igen.
Läs även: PROV: Lotus Emira Turbo SE – med uppskrämd radfyra