Hoppa till innehåll

F1: Putinadepten Mazepin ute i kylan – ersätts av en dansk

Nu är det klart: amerikanska Haas ersätter Nikita Mazepin, som nyligen hamnade på EU:s sanktionslista, med den bekante dansken Kevin Magnussen.

Efter att Haas F1 Team i förra veckan brutit kontraktet med den ryske föraren Nikita Mazepin fick ägaren Gene Haas bråttom att hitta en ersättare till sitt stall. När han bollade med stallchefen Günther Steiner var Kevin Magnussen ett av de första namnen som dök upp. De kände båda att dansken var rätt val.

– Günther ringde mig typ för en vecka sen, jag var på väg till USA med min familj, på en liten semester innan loppet på Sebring. Jag bestämde mig för att åka ändå, för jag visste inte om det skulle bli av. Sen när jag hade landat var det klart, berättar Kevin Magnussen för auto motor & sport.

Mazepin sanktioneras av EU

Han ersätter ryssen Nikita Mazepin som sedan Rysslands invasion av Ukraina för två veckor sedan snabbt blev något av en persona non grata inom sporten.

Han har själv protesterat sin petning från teamet, men lär inte kunna tävla internationellt igen nu när EU nyligen utökade sin sanktionslista tillkom så väl den ryske F1-föraren som hans far Dmitry Mazepin, storägare i Haas tidigare huvudsponsor Uralkali.

Magnussen: ”Kändes som jag aldrig lämnade”

– Jag hade kontrakt med både Chip Ganassi och Peugeot så jag hade några saker att ordna där innan det blev officiellt. De var inte tvungna att släppa mig, men de valde att göra det. När det var löst kunde jag skriva kontrakt med Haas, vi gjorde det igår natt, berättar Kevin Magnussen när ams pratar med honom under torsdagen.

Kevin Magnussen har tävlat för Haas tidigare. Men efter säsongen 2020 fick han inte förlängt kontrakt då teamet ville välja två unga talanger. Men dansken brände inga broar när han slutade. Snarare var det en ganska tråkig stämning i stallet när han slutade.

– Jag hade inga förväntningar på att han skulle ringa mig. Jag hade sett att Nikita troligtvis skulle sluta köra för dom. Men när jag gick in i paddocken igår så kändes det som jag aldrig lämnade. Men mycket har ändrats sen senast, jag har fått ett barn, jag har flyttat tillbaka till Danmark, utifrån sett känns det som 10 år har gått men här känns det som ingenting har ändrats, tillägger dansken.

Han har dock sagt tidigare att han inte vill vara med i F1 om han inte kan slåss om podiumplaceringar – att harva runt längst bak i fältet var inget för honom. Ändå väljer han nu alltså att komma tillbaka till stallet som inte kunde leverera en konkurrenskraftig bil under hans senaste två senaste två F1-säsonger.

– Jag tror jag kunde ha stannat i F1 hos ett annat stall om jag ville, men jag var inte motiverad. Jag tappade motivationen att harva runt i längst bak, men jag hade bara gjort det i två år. Innan det var jag alltid i mittfältet och det är riktigt kul.

Under tiden har Magnussen tävlat i den amerikanska långloppsserien IMSA för Chip Ganassi och Cadillac. Flerårskontraktet med Peugeot gällde det franska bilmärkets satsning på den nya elhybridklassen LMH i det internationella endurancemästerskapet FIA WEC (som inkluderar Le Mans 24-timmars).

– Jag var borta och testade på annan racing, fick en par vinster och pallplatser, det var riktigt kul och jag njöt av det. Men sedan ringde Günther och förstörde det hela, skämtar Magnussen.

Men han håller inte tillbaka att han alltid sett F1 som den högsta nivån av racing. Han fick en bra känsla direkt när Günther kontaktade honom.

Magnussen har nu skrivit på ett flerårsavtal med Haas så vi kommer att få se honom i flera F1-säsonger framöver.

 
 
 
 

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Getty Images

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.