Hoppa till innehåll

Måsvingen blir eldriven 2013

Måsvingen blir eldriven om två år. Mercedeschefen meddelade på måndagen att supersportbilen SLS AMG E-cell börjar seriebyggas 2013. Den får fyra elmotorer och gör 0-100 km/h på fyra sekunder. Även supersportbilar blir elektriska i framtiden. Det är budskapet när Mercedes meddelar att SLS AMG ska serietillverkas även som E-cell, med batteridrift via fyra elmotorer. 2013 […]

Måsvingen blir eldriven om två år. Mercedeschefen meddelade på måndagen att supersportbilen SLS AMG E-cell börjar seriebyggas 2013. Den får fyra elmotorer och gör 0-100 km/h på fyra sekunder.

Måsvingen blir eldriven 2013

Även supersportbilar blir elektriska i framtiden. Det är budskapet när Mercedes meddelar att SLS AMG ska serietillverkas även som E-cell, med batteridrift via fyra elmotorer. 2013 finns den att köpa.

Redan sommaren 2009 bekräftade Mercedes att man arbetade på en en helt eldriven version av den moderna Måsvingen, som utvecklats och tillverkas av den egna trimavdelningen AMG. Eldriften var med i konstruktionen från början och kräver inga synliga förändringar av bilen, som drivs av fyra elmotorer.

"Med SLS AMG E-cell infriar vi två löften som stod högst på vår lista för det nya året: att sluta röka och gå ner i vikt". Så presenterade Mercedesbossen Dieter Zetsche den eldrivna Måsvingen på Detroitsalongen på måndagen, när han bekräftade att den börjar seriebyggas 2013.

Mercedes fyller 125 år i år och det vill man fira med ett rejält utbud nyheter, samtidigt som man visar att världens äldsta biltillverkare fortfarande ligger i frontlinjen. SLS AMG E-cell är beviset på att stjärnmärket arbetar hårt på att minska utsläppen från alla sina modeller.

Måsvingen blir eldriven 2013

Ett annorlunda chassi hos en supersportbil. Centraltunneln och ”lådorna” är tre batterienheter med spänningen 400 volt och kapaciteten 40 Ah. Hela drivlinan får plats i samma självbärande kaross/chassibur som är stommen i V8-versionen, vilket förklaras av att elversionen funnits med i konstruktionsarbetet från början.

Den bygger på samma grundstomme som V8-modellen men drivs av en elmotor för varje hjul. Totala effekten är 533 hästkrafter, vridmomentet 880 Nm från start. Det betyder att den prestandamässigt i det närmaste matchar den bensindrivna Måsvingen ­ som ger 571 hästar ur sin 6,3-liters V8. E-cell klarar noll till 100 på 4,0 sekunder, jämfört med 3,8 för förbränningsversionen.

Den elektriska måsvinge-Mercan får exakt samma "spaceframe"-kaross och samma mått som V8-versionen, men underredet är helt annorlunda. I en centraltunnel ligger vätskekylda battericeller av typen litiumjon och vid både fram- och bakaxeln sitter två elmotorer som driver var sitt hjul via en reduktionsväxellåda och en kort drivaxel. Därmed är bilen fyrhjulsdriven med helt individuell kraftfördelning och låg ofjädrad vikt hos hjulen.

AMG uppger att batterikapaciteten är 40 amperetimmar (Ah) och arbetsspänningen 400 volt. Däremot uppges ingen uppskattad räckvidd. Batteriet laddas normalt från det vanliga elnätet eller speciella laddstationer, och dessutom genom återvinning av bilens rörelseenergi vid frirullning och bromsning.

Samtidigt med presentationen av den elektriska Måsvingen i Detroit, meddelade Mercedes att jubileumsåret inleds med en jorden-runt-resa. Tre bränslecellsdrivna Mercedes B-klass F-cell (som är världens första seriebyggda) startar den 30 januari "jorden runt på 125 dagar".

Färden går från Stuttgart västerut genom Europa, över den nordamerikanska kontinenten, till Australien, genom Kina och Ryssland tillbaka till Tyskland. Bilarna drivs av vätgas och har en räckvidd på cirka 400 kilometer. Mercedes partner i projektet är Linde AG, som garanterar tankstationer för gasen i många av de länder som passeras. På sträckor helt utan fasta tankmöjligheter matas F-cell-bilarna från en specialbyggd gastankbil.

Expeditionen beräknas vara avslutad i början av juni.

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.