Hoppa till innehåll

Mercedes A-Klass försvinner – och AMG A45 ryker med!

Efter 25 år skrotas Mercedes A-Klass. Men det är inte bara instegsmodellen som ryker – även prestandamonstret AMG A45 går i graven.

Mercedes presenterade nyligen den tredje generationen av CLA, som erbjuds både som elbil och med hybridlösning. Samtidigt kom ett tråkigt besked för fans av Mercedes lilla instegsmodell A-Klass.

Efter åratal av spekulationer har Mercedes nu satt spiken i kistan för A-Klass. Den ikoniska modellen, som en gång chockade världen genom att välta i älgtestet, blir nu historia. Och för AMG A45 är detta också slutet – den extrema hot hatchen får ingen ersättare.

Markus Schäfer, teknisk chef på Mercedes, bekräftade att den slimmade kompakta småbilen inte får någon uppföljare när nuvarande generation når sitt slut, enligt Carscoops.

Läs också: Begduell: Mercedes A-klass mot Mercedes B-klass – riktiga guldstjärnor

– Vi måste ha modeller som fungerar på alla marknader, inklusive Kina och USA. Jag är medveten om att halvkombibilar är populära i Europa, men de ingår inte i våra planer. Vi var tvungna att fatta ett beslut – även ett svårt sådant, säger Schäfer.

Mercedes utbud av kompakta modeller kommer nu att reduceras till fyra: CLA, GLA, GLB och lilla G-Klass.

Vad ersätter A-Klass? Mercedes framtidsplaner avslöjade

Förutom den nya CLA i sedan- och sportkombiversion kommer det även nya generationer av GLA och GLB samt en mindre version av G-Klass, anpassad för terrängkörning.

Så påverkas Mercedes modellutbud – här är alla förändringar

Tyvärr innebär det också att vissa modeller inte får någon efterföljare. A-Klass sedan och minibussen B-Klass får heller inget nytt liv.

Dessutom förväntas de helelektriska SUV-modellerna EQA och EQB integreras i kommande generationer av GLA och GLB. De kommer då att förlora sina EQ-namn och få en mer enhetlig design.

Läs också: Mercedes nya elbil får supereffektiv bensinmotor

Slutet för AMG A45 – prestandavärsting går i graven

Förra året rapporterades att nuvarande A-Klass kommer att fortsätta i produktion till 2026, innan den helt fasas ut.

Mercedes instegsmodell har lanserats i fyra generationer – 1997, 2004, 2012 och 2018. De två första generationerna tävlade i småbilsklassen, med en högbyggd kaross och minibussliknande proportioner.

A45 – från rekordprestanda till nedläggning

Tredje och fjärde generationen antog en mer traditionell halvkombikaross och utvecklades till att bli en prestandavagn i AMG A45 S.

A-Klass togs bort från Nordamerika efter 2022 men säljs fortfarande i Europa och andra regioner, där modellen nyligen fick en uppdatering. 

När modellen nu närmar sig slutet på sin livscykel markerar det också slutet för en av de mest extrema hot hatch-bilarna någonsin – AMG A45.

Mercedes-Benz A-klass GT kraschade in en mur. (AI text)
Slutet för A-Klass innebär också slutet för Mercedes mest extrema hot hatch – AMG A45. En ikonisk prestandabil går i graven. Foto: Mercedes

Baby-G-Klass får egen plattform

Den kommande lilla G-Klass-inspirerade modellen kommer inte att byggas på den nya MMA-plattformen, som CLA, GLA och GLB gör. För att kunna behålla den terrängförmåga som kännetecknar G-Klass får baby-G en helt egen konstruktion.

Mercedes bekräftar – ingen delning med GLA/GLB

I en intervju med Quattroruote förklarade Mercedes teknikchef Markus Schäfer:

– Baby-G kommer inte att byggas på MMA. Om vi hade använt den plattformen hade vi inte kunnat garantera den terrängegenskaper som en G-Klass måste ha.

Mercedes kommer att återanvända så många komponenter som möjligt – från drivlinor till mjukvara – men bekräftar att baby-G får en egen grund för att klara större hjuldiameter och högre markfrigång.

Modellen kommer dessutom att heta ”g” med liten bokstav, för att särskiljas från stora G-Klass. En teaserbild från februari 2025 visar en kompakt SUV med hög markfrigång och en kantig design som påminner om den klassiska korta G-Wagen från 1979.

Läs också: Vi provkör nya Mercedes G-Wagen: ”Nu är det S-klassnivå på interiören”

Är detta rätt drag av Mercedes?

Vad tycker du? Är det rätt att lägga ner A-Klass och AMG A45 – eller gör Mercedes ett misstag? Kommentera och diskutera!

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.