Hoppa till innehåll

Bekräftat: Mercedes-AMG skrotar fyran – ersätts av sexa och V8

AMG-fansen klagade – nu skrotar Mercedes den kritiserade laddhybriden i C63. I stället väntar en ny sexa och en helt nyutvecklad V8.

Vändningen är total. Efter massiv kritik och svikande intresse bekräftar Mercedes-AMG nu att den omstridda fyrcylindriga laddhybriden i C63 skrotas – och ersätts av två nya motoralternativ som många trodde var historia: rak sexa och V8.

Drivlinan lanserades med stor teknisk stolthet 2022, men har sedan dess fått hård kritik från både kunder och entusiaster.

Beslutet bekräftades av en högt uppsatt källa inom AMG vid lanseringen av konceptbilen GT XX i Tyskland, där märket öppnade upp om sina framtida drivlinor.

– Tekniskt sett är det här en av de mest avancerade motorerna vi någonsin byggt. Den är även mycket stark. Men trots det har den inte fått fäste hos våra traditionella kunder. Det har vi tagit till oss, säger källan till Autocar.

Avancerad men saknar känsla

Den aktuella drivlinan bygger på en tvåliters turbofyra baserad på AMG:s M139-motor, som i kombination med en elmotor ger över 670 hästkrafter i C63 S E Performance.

Men i praktiken har många ansett att bilen saknat karaktären från föregångarens V8. Den höga vikten och avsaknaden av klassisk motorakustik har också varit återkommande kritikpunkter.

Sexa och ny V8 tar över

I stället kommer nästa generation bensindrivna AMG-modeller att använda sig av två nya motoralternativ: en uppdaterad version av den raka sexcylindriga motorn som redan används i flera AMG-modeller samt en helt ny V8 med planvevaxel.

Den sistnämnda är inspirerad av tekniken i GT Black Series och utvecklas för att möta framtidens utsläppskrav.

Mercedes-AMG:s teknikchef Markus Schäfer säger att märket fortsatt ser två tydliga drivlinjespår framöver.

– AMG kommer att ha två pelare. Den elektriska kommer att växa kraftigt. Men vi kommer också fortsätta med hybridiserade förbränningsmotorer, säger han.

Euro 7 är avgörande

Bland orsakerna till att den nuvarande laddhybriden fasas ut finns även kostnaden för att göra systemet kompatibelt med kommande Euro 7-regler.

Att utveckla en uppdaterad version av fyran som klarar dessa krav anses vara ekonomiskt oförsvarbart.

Mercedes-AMG:s M139-fyrcylindriga motor under montering i verkstadsmiljö, med texten ”Start Your Engine” i bakgrunden.
M139, den mest kraftfulla fyrcylindriga motorn i serieproduktion, får nu ett slut i AMG:s tyngre modeller. Foto: Mercedes

Flera modeller påverkas

Beslutet påverkar inte bara C- och GLC-klasserna, utan flera andra modeller. Bland annat väntas SL 43 4Matic överge sin tvålitersmotor till förmån för en ny sexcylindrig drivlina.

Samtidigt planerar Mercedes att fasa ut flera kompakta modeller där M139-motorn används, inklusive A-Klass.

En exakt tidsplan för övergången har ännu inte presenterats.

Men enligt uppgift kommer produktionen av den befintliga laddhybriden att pågå ett tag till, innan den successivt ersätts i kommande modellgenerationer.

Sveriges främsta Formel 1-reporter – på plats i depån varje säsong sedan 2019. Redaktör och F1-expert på auto motor & sport med erfarenhet från bland annat Vasabladet, Hufvudstadsbladet, Svenska YLE, Viaplay, Nyhetsmorgon, Starbay, Official F1 Race Programme, FormelDirekt och Sportime Magazin. Bevakar F1, analyserar bilindustrin och provkör bilar – från elbilar till sportbilar. Hejar på Bajen.

Email: christoffer.linden@automotorsport.se
Credits
Foto: Mercedes

Nyhetsbrev

Få de senaste och snabbaste motornyheterna direkt till din inkorg! Prenumerera på vårt nyhetsbrev som skickas ut varje vardag.